رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه با همتایان اوکراینی و روسی‌اش تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای داشت و پیشنهاد ایجاد یک مکانیسم مشترک برای بررسی انفجار سد کاخوفکا در اوکراین را داد.

سد نوا کاخوفکا که یکی از بزرگترین سدهای اوکراین، بر روی رودخانه دنیپرو در جنوب اوکراین و در منطقه تحت اشغال روسیه است روز سه‌شنبه در اثر انفجارهایی فروریخت و ده‌ها هزار نفر را مجبور به فرار از منطقه کرد.

اردوغان در تماس تلفنی خود ابتدا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و سپس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صحبت کرد و پیشنهادی را برای ایجاد سازوکاری با حضور کارشناسان روسیه و اوکراین، سازمان ملل و ترکیه ارائه کرد.

اردوغان به موفقیت مکانیسم مشترک معروف به ابتکار معامله غلات دریای سیاه برای این پیشنهاد جدید اشاره کرد. ترکیه و سازمان ملل متحد سال گذشته در قرارداد دریای سیاه بین کی‌یف و مسکو میانجیگری کردند و به غلات و سایر محصولات اوکراین اجازه دادند به بازارهای جهانی برسند. آنکارا همچنین میزبان مجموعه‌ای از جلسات بین کمیسیون‌های حقوق بشر اوکراین و روسیه برای برگزاری نشست تبادل زندانیان بین دو کشور بود.

در این تماس زلنسکی نیز گفت که کشورش به کمک‌های فوری برای جلوگیری از فاجعه ناشی از تخریب کامل سد نیاز دارد. وی در توییتی نوشت: «صدای [ترکیه] در مورد خروج نیروهای اشغالگر از خاک اوکراین مهم است. همچنین در مورد بازگشت شهروندان بازداشت شده غیرقانونی ما، به ویژه تاتارهای کریمه، مهم است».

اردوغان در تماس تلفنی خود با پوتین بر نیاز به «تحقیقات جامع و روشنگرانه در مورد انفجار در سد که جایی برای تردید باقی نخواهد گذاشت» تاکید کرد.

کی‌یف و مسکو هر کدام دیگری را مقصر انفجار در این سد معرفی می‌کنند. دولت بایدن روز سه شنبه گفت که با همتایان اوکراینی خود برای روشن شدن علت این رویداد همکاری می‌کند.

اردوغان همچنین طی تماس‌های تلفنی روز چهارشنبه گفت که کشورش قاطعانه به تلاش‌های خود برای دستیابی به صلح عادلانه بین دو کشور متخاصم ادامه خواهد داد.

این تماس‌های تلفنی که اولین تماس‌های تلفنی بین‌المللی اردوغان در این هفته پس از تحلیف او در روز شنبه است، نشان‌دهنده تلاش‌های اردوغان برای گسترش وجهه کشورش به‌عنوان میانجی بین اوکراین و روسیه و سایر درگیری‌ها است.

 در مراسم تحلیف اردوغان، رهبران آذربایجان و ارمنستان، همسایگان قفقاز جنوبی ترکیه که اخیراً بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی با هم درگیر شدند هم حضور داشتند. این نشانه دیگری از علاقه‌مندی اردوغان به نقش‌آفرینی به عنوان میانجی کاهش تنش‌ها در جهان است.