روزنامه اسرائیلی هاآرتص و وب‌سایت میدل‌ایست، چهارشنبه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن از نزدیک بودن ایران و آمریکا به یک «توافق موقت» بر سر احیای برجام خبر داده و نوشتند در روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای به‌دست آمده است که براساس آن از یک سو جمهوری اسلامی سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود  و از سوی دیگر آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را کاهش خواهد داد. این روزنامه افزود در این راستا در گام نخست حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

با انتشار این گزارش هاآرتص قیمت نفت در بازار جهانی بیش از سه دلار کاهش یافت.

اما روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید این گزارش‌ها را «نادرست و گمراه‌کننده» خواند. نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در مورد این گزارش تردید کرد و گفت: «نظر ما همان نظر کاخ سفید است».

با تکذیب گزارش «توافق موقت» بر سر برنامه هسته‌ای ایران نفت خام برنت با ۹۹ سنت یا ۱,۳ درصد کاهش به ۷۵,۹۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱,۲۴ دلار یا ۱,۷ درصد کاهش به ۷۱,۲۹ دلار رسید.

جان کیلداف، سهامدار شرکت Again Capital LLC در نیویورک گفت:

اگر توافقی با ایران وجود نداشته باشد، ما به همان جایی که قبلاً بودیم بازمی‌گردیم و بیشتر بر تقاضای سوخت تمرکز می‌کنیم.

کاهش قیمت نفت در واقع پس از آن‌ صورت گرفت که  آمریکا در روز چهارشنبه از افزایش ذخایر بنزین خود خبر داد. این نگرانی وجود داشت که اوج فصل رانندگی تابستان در آمریکا تقاضای سوخت را بالا ببرد.

عربستان سعودی در نشست آخر هفته اوپک پلاس متعهد شد در ماه ژوئیه تولید نفت خام خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این تصمیم نیز نگرانی‌های تقاضا بر چشم‌انداز کاهش عرضه را بیشتر کرد. این کاهش یک جانبه تولید نفت فراتر از توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای تمدید محدودیت‌های عرضه نفت تا سال ۲۰۲۴ بود.

یک مقام ارشد ایرانی روز گذشته به رویترز گفت:

پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما پیشنهادها و پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها رد و بدل کرده‌ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها بحث کنیم.