شورای امنیت ملی ترکیه با اعلام عمومی بازگشت پناهندگان سوری، برای نخستین بار بر نیاز به حمایت بین‌المللی به‌منظور اطمینان از بازگشت داوطلبانه سوری‌ها به کشورشان تأکید کرد.

شورای امنیت ملی ترکیه روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن اولین جلسه خود را پس از تشکیل کابینه جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برگزار کرد. این شورا در بیانیه‌ای پس از این نشست گفت همکاری بین‌المللی برای تضمین بازگشت داوطلبانه سوری‌ها به یک زندگی صلح‌آمیز در «امنیت و عزت» در کشورشان از اهمیت برخوردار است.

این بیانیه اولین موضع‌گیری علنی شورای امنیت ملی ترکیه در مورد بازگشت سوری‌ها در جلسات دو ماهه آن است. ترکیه میزبان حدود ۴ میلیون سوری است که از جنگ داخلی گریخته‌اند. پناهجویی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه ترکیه است که در کارزارهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از جمله راست‌های افراطی نیز جایگاه مهمی داشت.

اتحادیه اروپا حدود ۶ میلیارد یورو (۶,۵ میلیارد دلار) برای کمک به ترکیه که میزبان بیشترین شمار پناهجویان در جهان است، اختصاص داد. این بودجه به‌عنوان بخشی از توافق آنکارا و بروکسل بر اساس طرحی با هدف توقف جریان پناهجویی به اروپا به‌دست آمد.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز چهارشنبه در یک گزارش اختصاصی اعلام کرد که بریتانیا نیز سال گذشته در تلاش برای کمک به نیروهای مرزی این کشور به‌منظور جلوگیری از ورود پناهجویان به بریتانیا بیش از ۳ میلیون پوند (۳,۸ میلیون دلار) به ترکیه کمک مالی کرده است.

بازگشت سوری‌ها همچنین در دستور کار مذاکرات آنکارا و دمشق با میانجی‌گری روسیه است که اواخر سال گذشته پس از بیش از یک دهه خصومت آغاز شد. ترکیه از شورشیان سنی سوری که برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کند.

شورای امنیت ملی ترکیه بدون اشاره مستقیم به مذاکرات در سطوح بالا، در بیانیه‌ خود به درخواست سرسختانه دولت سوریه برای خروج نیروهای ترکیه از این کشور جنگ‌زده نیز واکنش نشان داد و نوشت:

حفظ تمامیت ارضی سوریه و دستیابی به صلح و ثباتِ پایدار تنها با پاک‌سازی این کشور از وجود سازمان‌های تروریستی امکان‌پذیر است.

ترکیه با چهار حمله زمینی به سوریه از سال ۲۰۱۶، بخش بزرگی از شمال این کشور را با نیروهای نیابتی سوری در کنترل خود دارد. این کشور کُردهای سوریه را که در همکاری با آمریکا با گروه «دولت اسلامی» (داعش) می‌جنگند «تروریست» می‌داند.