خامنه‌ای در دیدار با دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای سخنان پیشین خود را تکرار کرد. او ساخت سلاح هسته‌ای را «بهانه دروغ» خواند و گفت: «ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم».

رهبر جمهوری اسلامی که چند سال پیش هم ساخت بمب هسته‌ای را «حرام» دانسته بود، در ادامه اما اضافه کرد: «اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند بگیرند؛ همچنانی که جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند» تا به صورت تلویحی بگوید اگر ایران قصد کند می‌تواند سلاح هسته‌ای هم داشته باشد.

سخنان خامنه‌ای چند روز پس از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توضیحات ایران را قانع‌کننده ندانسته بود، خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای باقی‌مانده توافق هسته‌ای گفته شد. رهبر جمهوری اسلامی گفت: «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود. از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد.» او ضمن چرخش از موضع خود در قبال مذاکره با ایالات متحده افزود: «توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.»

علی خامنه‌ای برنامه هسته‌ای را «آبروی کشور» خواند و گفت یکی از دستاوردهای ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای بیست سال اخیر این بوده است که «به وعده‌های این‌ها، به حرف‌های این‌ها نمی‌شود اعتماد کرد» و ایران فهمیده است «چه کسانی قابل اعتمادند، چه کسانی قابل اعتماد نیستند.»

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش دولت‌های غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «مخالفان ایران» نامید و گفت منطق آنها «غیر انسانی و غیر منصفانه‌ و زورگویانه‌» بوده است و به وعده‌هایی که به ایران داده‌اند، عمل نکرده‌اند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر حجم و غلظت اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران اختلاف نظر دارند. پس از خروج آمریکا از برجام، ایران هم بر مبنای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها دسترسی آژانس انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای را محدود و غنی‌سازی را شتابان کرده است.

در آخرین نشست شورای حکام که ۱۶ خرداد تشکیل شد، دبیرکل آژانس گفته بود: «سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران توضیحاتی که از نظر فنی معتبر باشد، ارائه نکرده است. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده بود، به آژانس اطلاع نداده است. تا زمانی که ایران توضیحات معتبر فنی برای وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کمال اظهاریه‌های ایران را تحت موافقت‌نامه پادمان جامع خود تأیید کند.»

اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل در ماه‌های گذشته نسبت به سرعت پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند. ایران اما ادعای تهدیدآمیز بودن برنامه هسته‌ایش را رد کرده است و مذاکرات غیرعلنی را با آمریکا و چند دولت اروپایی از سر گرفته است.

در هفته گذشته طرف‌های ایرانی و آمریکایی مذاکره غیرمستقیم در عمان را تایید کردند اما در باره جزئیات آن توضیحی ندادند. علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه «بحران بین‌المللی» گفته است که در این مذاکره گفت‌وگو بر سر توافق موقتی که مستلزم رفع تحریم باشد مطرح نیست. چراکه چنین توافقی، با توجه به فضای سیاسی قدرتمندی که علیه جمهوری اسلامی در واشنگتن ایجاد شده، با مخالفت کنگره مواجه خواهد شد. به بایدن از نظر سیاسی در آستانه انتخابات ضربه خواهد زد. در گفت‌وگو‌های غیرمستقیم مسقط، تمرکز بر تنش زدایی و خطوط قرمز یکدیگر در مسائل هسته‌ای، منطقه‌ای و همکاری نظامی با روسیه بوده است. این اقدامی است در راستای بازدارندگی و قطعاً مثبت است چرا که از وقوع درگیری نظامی ناخواسته جلوگیری خواهد کرد.»