به‌گفته منابع اوکراینی، در حمله موشکی به یک ساختمان مسکونی در شهر «کریفیی ریه» اوکراین، دست‌کم سه نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند. صبح سه‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن، سرهی لیساک، فرماندار منطقه دنیپرو تصویری از یک آپارتمان پنج طبقه‌ای را در شبکه تلگرام به اشتراک گذاشت که شیشه‌های آن شکسته بود و از آن دود بلند می‌شد. لیساک با اعلام این‌که چهار نفر نیز در یک منطقه دیگر زخمی شدند، گفت روسیه در حال انجام یک «حمله موشکی گسترده» به شهر مرکزی اوکراین است.

الکساندر ویلکول، شهردار «کریفیی ریه» نیز گفت موشک‌های روسی چندین ساختمان غیرنظامی از جمله یک ساختمان پنج طبقه را در این شهر هدف قرار داده‌اند. ویلکول در شبکه تلگرام گفت: «مصدومانی هستند که وضعیت بسیار وخیمی دارند. احتمالاً افرادی زیر آوار مانده‌اند.»

در چندین منطقه دیگرِ اوکراین نیز هشدار هوایی شنیده شد. مقامات این مناطق گفتند که روس‌ها از جمله به سمت کی‌یف دوباره موشک‌های کروز شلیک کرده‌اند. با این حال، پدافند هوایی در آن‌جا موشک‌ها را سرنگون کرده‌ است. سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی این شهر در تلگرام گفت: «هنوز اطلاعاتی در مورد تلفات یا خسارات وارده در دست نیست.»

از شهر خارکف (خارکیف) در شرق اوکراین نیز گزارش‌هایی از حملات پهپادی منتشر شده است.

لندن: ایران مقادیر بیشتری پهپاد به روسیه فرستاده است

به‌گفته سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا، روسیه نسبت به گذشته مقادیر بیشتری پهپاد انتحاری ایرانی را برای جنگ علیه اوکراین دریافت می‌کند. وزارت دفاع لندن روز سه‌شنبه در گزارش روزانه خود اعلام کرد که این پهپادها به جای تحویل با هواپیما، اکنون احتمالاً با کشتی از ایران و از طریق دریای خزر تحویل داده می‌شوند. به‌گفته وزارت دفاع بریتانیا، ایران با تأمین این تسلیحات به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادامه می‌دهد.

افزون بر این، روسیه در حال کار بر روی تولید پهپادهای داخلی است و این به‌طور حتم از سوی ایران حمایت می‌شود. وزارت دفاع بریتانیا تاکید کرد که اهمیت دریای خزر برای روسیه از زمان آغاز جنگ تهاجمی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «این به روسیه اجازه دسترسی به بازارهای آسیایی، از جمله در تأمین تسلیحات را می‌دهد، به گونه‌ای که امیدوار است کمتر از تحریم‌های بین‌المللی آسیب ببیند.

پیش از این نیز کاخ سفید گفته بود که ایران در حال کمک به روسیه برای احداث یک کارخانه تولید پهپاد در شرق مسکو برای جنگ در اوکراین است. مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا معتقدند این کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده میلادی عملیاتی شود.

روز گذشته نیز وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که چین به ایران کمک می‌کند تا پهپادهای انتحاری برای روسیه را هرچه سریعتر تأمین کند. بررسی یک پهپاد سرنگون‌شده نشان می‌دهد که قطعاتی از آن به‌تازگی در چین ساخته شده است.

حمله اوکراین به منطقه مرزی با روسیه

در سوی دیگر، منابع روسی اعلام کردند که اوکراین بامداد سه‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن روستاهای استان کورسک روسیه را گلوله‌باران کرد. رومن استاروویت فرماندار کورسک در شبکه تلگرام گفت چندین خانه آسیب دیده و دو خانه آتش گرفته‌اند. گاز و برق نیز قطع شده است. روستاهای تیورکینو و گلوشکوو که در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارند تحت تأثیر این حملات قرار گرفته‌اند. اطلاعاتی در مورد قربانیان احتمالی در دست نیست. اوکراین در این‌باره اظهار نظری نکرده است.

زلنسکی از «موفقیت» در حملات صحبت می‌کند

روز گذشته پس از بازپس‌گیری چندین روستا در شرق اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از موفقیت اقدامات تهاجمی علیه نیروهای مسلح روسیه سخن گفت. زلنسکی در پیام ویدئویی شب گذشته خود گفت: «جنگ سخت است، اما ما در حال پیشرفت هستیم و این مهم است.»

صبح دوشنبه مقام‌های اوکراین از آزادسازی سه روستا از اشغال نیروهای روسیه در جنوب شرقی این کشور خبر دادند. هانا مالیار، معاون وزیر دفاع این کشور نیز گفت نیروهای اوکراین همچنین ماکاریوکا، روستای دیگری در جنوب را بازپس گرفته‌اند و بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر در امتداد دو جهت در جبهه جنوبی پیشروی کرده‌اند. مالیار ساعاتی بعد اعلام کرد که تا کنون هفت شهر آزاد شده و ۹۰ کیلومتر مربع دوباره تحت کنترل اوکراین است.

زلنسکی پس از دیدار با فرماندهان نظامی اوکراین درباره وضعیت در کی‌یف گفت نشست با رهبری نظامی در مورد «موفقیت‌ها» بود. همچنین در مورد این‌که در چه نقاطی برای شکستن خطوط دفاعی روسیه به نیروهای کمکی در جبهه نیاز است گفت‌وگو شد.