روز سه‌شنبه ترامپ برای نخستین بار با حضور در دادگاهی در فلوریدا رسما در رابطه با جرایم فدرال تفهیم اتهام شد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا متهم است که اسنادی محرمانه از جمله اسرار دفاعی را به صورت غیر‌قانونی نگ هداشته و مانع اجرای عدالت شده‌است.

آقای ترامپ که کت و شلوار تیره و کراواتی قرمز بر تن داشت در دادگاه نشست و به کیفرخواست خود گوش کرد. تاد بلانش، یکی از وکلای ترامپ از جانب ترامپ اعلام بی‌گناهی کرد و اتهامات را نپذیرفت.

عصر سه شنبه و همزمان با برگزاری جلسه دادگاه ترامپ در شهر میامی واقع در ایالت فلوریدا جمعیتی دربرابر ساختمان دادگاه تجمع کرده بودند.

موتورسیکلت‌‌های پلیس که کاروان موتوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را اسکورت می‌کنند - ۱۳ژوئن ۲۰۲۳- میامی ، فلوریدا - عکس از خبرگزاری فرانسه
موتورسیکلت‌‌های پلیس که کاروان موتوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را اسکورت می‌کنند – ۱۳ژوئن ۲۰۲۳- میامی ، فلوریدا – عکس از خبرگزاری فرانسه

دونالد ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا ( چه سابق و یا در کاخ سفید) است که در تاریخ ۲۴۷ ساله کشوربا رای هیات‌عالی منصفه به دادگاه فدرال احضار می‌شود.

ترامپ ماه آوریل نیز با رأی هیات عالی منصفه (گرند ژوری) در نیویورک در رابطه با پرونده دیگری و  اتهامات کیفری متهم شناخته شده شده بود. این پرونده  به ۳۴ اتهام از جمله پرداخت حق السکوت به یک ستاره فیلم‌های بزرگسالان (پورن) مربوط بود و ترامپ در دادگاه خود را بی‌گناه دانست. پرونده نیویورک هنوز در جریان است.

اتهاماتی که روز سه‌شنبه و در دادگاه فلوریدا ترامپ با آن مواجه شد اتهامات فدرال هستند. 

در کیفرخواست اخیر که روز جمعه مهر و موم آن برداشته شد، ترامپ با ۳۷ مورد اتهامی مواجه است. ترامپ متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی شده را به بازدیدکنندگان مارآلاگو – اقامت‌گاه شخصی او در فلوریدا- نشان می‌داده و جعبه‌های اسناد محرمانه را به شکل بی‌حساب و کتابی در اقامتگاهش انبار کرده بود.

او همچنین متهم است که به تیم تحقیق دروغ گفته و مانع تحقیقات فدرال شده است.

تدابیر امنیتی شدیدی اطراف ساختمان دادگاه و خیابان‌های منتهی به دادگاه بر قرار بود.

آقای ترامپ از هوادارانش خواسته بود تا در دفاع از او به خیابان بیایند و درپستی در شبکه اجتماعی «تروث» نوشته بود: «شما را سه‌شنبه در میامی می‌بینم.»

طرفداران ترامپ در برابر دادگاه فدرال در میامی، فلوریدا، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳
طرفداران ترامپ در برابر دادگاه فدرال در میامی، فلوریدا، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳- عکس از خبرگزاری فرانسه

علاوه بر ده‌ها خبرنگاری که داخل صحن دادگاه شاهد اولین جلسه دادگاه ترامپ بودند، تعداد خبرنگاران در مقابل دادگاه قابل توجه بود، به ویژه آن‌که دوربین‌ها در داخل صحن دادگاه اجازه فیلمبرداری نداشتند.

دلیل برگزاری دادگاه در میامی و ایالت فلوریدا این است که آقای ترامپ در این ایالت زندگی می‌کند.

به جز دونالد ترامپ، در منازل جو بایدن رئیس جمهوری فعلی ‌آمریکا ومایک پنس معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در زمان ترامپ  نیز اسناد محرمانه پیدا شده‌اند، اما این دو هنوز با اتهامی مواجه نشده‌اند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هر سه این افراد رقابت خواهد کرد. ترامپ، پنس و بایدن هر سه اعلام کرده‌اند که بدنبال نامزدی از سوی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا هستند.

بر اساس قوانین آمریکا، کارمندان دولت فدرال اجازه نگهداری اسناد محرمانه را ندارند و باید آن را به آرشیو ملی تحویل دهند. رئیس‌جمهوری سابق نیز از این قانون مستثنی نیست.

اتهامات ترامپ در صورت اثبات و محکومیت به صورت بالقوه، ممکن است مجازات حبس را برای او به همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو (فلوریدا) به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است و حتی در داخل حزب هم برخی به او پشت کرده و یا از او فاصله می‌گیرند، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفداران بسیاری دارد.