علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در توییتر نوشت: «در پی رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی‌مان در ابوظبی دیدار و درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم.»

وزارت امور خارجه آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت که این نشست روز دوشنبه برگزار شد و مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم افزود: «باقری همچنین در سفر به ابوظبی با مقامات در زمینه ارتقای همکاری‌های دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌ای گفتگو کرد.»

برنامه هسته‌ای ایران مدت‌هاست موضوع مورد بررسی قدرت‌های غربی بوده است که منجر به تحریم‌هایی شده که اقتصاد ایران را فلج کرده است.

توافق برجام در سال ۲۰۱۵ قرار بود این پرونده را از حالت بحرانی خارج کند ولی خروج یک‌جانبه ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی، ایران را بر آن داشت تا از تعهدات خود عقب نشینی کند.

در حدود دو سال گذشته مذاکرات هسته‌ای با فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین به طور مستقیم و ایالات متحده به طور غیرمستقیم برای احیای برجام برگزار شد ولی نهایتا به بن‌بست رسید.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه طی تماس تلفنی طولانی با همتای ایرانی خود ابراهیم رئیسی گفت پاریس و شرکای اروپایی‌اش به دنبال یافتن یک «راه‌حل دیپلماتیک» برای موضوع هسته‌ای تهران هستند.

ایران نگران است که سه کشور اروپایی پیش از ماه اکتبر که یکی از بندهای غروب برجام اجرایی خواهد شد از مکانیسم ماشه برای برهم‌زدن آن و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل استفاده نکنند. در ماه اکتبر و طبق زمانبندی برجام تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ملغی می‌شود. طرفین برجام گرچه مدت‌ها است به مفاد این توافق عمل نمی‌کنند ولی هنوز هیچ کدام از ابزارهای ملغی کردن توافق را استفاده نکرده‌اند.

هفته گذشته فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که قدرت‌های غربی بحث‌ در مورد چگونگی تعامل با ایران را بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌ این کشور از سر گرفته‌اند. در این گزارش محرک این اقدام جدید «نگرانی‌ از گسترش تهاجمی برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و آغاز یک جنگ جدید در خاورمیانه» عنوان شده است.

مقام‌های غربی معتقدند که ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده ایران تا حدی است که بتوان با آن در کمتر از دو هفته مواد کافی برای یک سلاح هسته‌ای تولید کرد.

با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در دیدار با گروهی که دانشمندان هسته‌ای بار دیگر گفت که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست ولی اگر ایران منع شرعی در تولید بمب هسته‌ای نداشت کسی یارای مقابله با جمهوری اسلامی و متوقف کردن آن را نداشت.

خامنه‌ای در همان دیدار از مقام‌های نظامش خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند. او حرکت به سمت توافق را هم رد نکرد ولی گفت که هر توافقی باید با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای انجام شود.