رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن در بازگشت از جمهوری آذربایجان گفت، سوئد نباید در نشست ماه آینده ناتو منتظر چراغ سبز آنکارا برای عضویت در این ائتلاف نظامی باشد مگر این‌که از اعتراضات ضد ترکیه در استکهلم جلوگیری کند.

او گفت ترکیه نمی‌تواند در حالی که «تروریست‌ها» در استکهلم تظاهرات می‌کنند، به پیشنهاد سوئد در ناتو مثبت برخورد کند و موضع ترکیه یک بار دیگر در گفت‌وگو با مقامات سوئدی در آنکارا در روز چهارشنبه مشخص شد.

مقامات ترکیه، سوئد، فنلاند و ناتو روز چهارشنبه در آنکارا برای مذاکره برای غلبه بر مخالفت‌های ترکیه مبنی بر توقف پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو، دیدار کردند.

اسکار استنستروم، مذاکره‌کننده ارشد سوئد گفت مذاکرات با مقامات ترکیه خوب بود و گفت‌وگوها با هدف غلبه بر مخالفت‌های آنکارا ادامه خواهد یافت، هرچند هنوز تاریخ جدیدی تعیین نشده است. استنستروم افزود:

وظیفه من این است که همتای خود را متقاعد کنم که به اندازه کافی در این‌باره کار کرده‌ایم و من فکر می‌کنم چنین کرده‌ایم. اما ترکیه هنوز آماده تصمیم‌گیری نیست و فکر می‌کند که باید پاسخ‌های بیشتری برای پرسش‌های خود داشته باشد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سطح پیشرفت سوئد بر اساس توافق سه جانبه‌ای که سال گذشته در مادرید به توافق رسید، در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که طرفین توافق کردند که به کار بر روی «گام‌های ملموس آینده» برای عضویت سوئد در ناتو ادامه دهند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه مارس گذشته ترکیه پیشنهاد فنلاند برای عضویت در ناتو را تأیید کرد اما همچنان با پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی مخالف است، همان‌طور که مجارستان نیز مخالف است.

ترکیه در توجیه مخالفت خود با عضویت سوئد، استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروه‌های کُرد که آن‌ها را «تروریست» می‌داند متهم کرده است.

سوئد می‌گوید به بخشی از توافقی که با ترکیه در مادرید به‌دست آمد، با هدف رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا پایبند بوده است، از جمله وضع قانون جدید ضد تروریسم در ماه جاری میلادی. استکهلم می‌گوید از قوانین ملی و بین‌المللی در مورد استرداد افراد پیروی می‌کند.

تنش‌های ترکیه و سوئد به‌تازگی در ماه گذشته با تظاهرات ضد ترکیه و ضد ناتو در استکهلم به سمت ساختمان پارلمان تشدید شد. در این تظاهرات پرچم حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ترکیه و همچنین اتحادیه اروپا غیرقانونی است، در دست معترضان بود.

اردوغان در مورد تغییرات قانونی اخیر سوئد گفت:

قوانین و قانون اساسی قبلاً حقوقی را برای نیروهای پلیس قائل شده‌اند. نیروهای پلیس [سوئد] چه می‌کنند؟ وظیفه نیروهای پلیس دستگیری آن‌هاست. … از این حقوق استفاده کنید. اگر از آن‌ها استفاده نکنید، نمی‌توانید از ما بخواهید که ورود سوئد به ناتو را تأیید کنیم.

اردوغان گفت در حالی که او در اوایل ماه جاری با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت‌وگو می‌کرد، اعتراض مشابهی در استکهلم برگزار شد. او همچنین به استولتنبرگ گفت که باید از چنین اقداماتی جلوگیری کرد تا رضایت ترکیه برای عضویت در ناتو را تضمین نمود.

استولتنبرگ پس از دیدار با اردوغان گفت در مورد پیوستن سوئد به ائتلاف ممکن است قبل از نشست ناتو در ماه آینده در ویلنیوس توافقی حاصل شود.