بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی که پنج‌شنبه شب ۲۵ خرداد در رسانه‌های ایران منتشر شد جزئیاتی از توافق‌های صورت‌گرفته با آژانس بین‌المللی انرژی ارائه داد.

کمالوندی گفت دوربین‌هایی که طبق توافق با آژانس دوباره فعال شدند در مرکز تولید سانتریفیوژ اصفهان هستند و این مرکز «همان خط تولید سانتریفیوژ کرج است که بعد از خرابکاری به جای امنی منتقل شد». او افزود:

۲۹ دوربین و دستگاه آژانس جمع‌آوری شده بود که با توافق انجام شده حدود ۱۰ دوربین در نطنز فعال شد. اطلاعات ذخیره‌شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا رسیدن به توافق برای آژانس قابل دسترسی نیست.

جمهوری اسلامی پس از ماه‌ها اختلاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های خود را با این نهاد آغاز کرده است. با این حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه ۱۵ خرداد / ۵ ژوئن به شورای حکام آژانس گفت که ایران تنها به «بخشی» از الزامات بازرسی هسته‌ای طبق توافق به دست آمده در روز ۴ مارس عمل کرده است. گروسی گفت:

آژانس قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مستمر بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم نبوده است. به‌ویژه دوره زمانی پس از ژوئن ۲۰۲۲ که هیچ تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام فعال نبود.

بهروز کمالوندی در ادامه افزود نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فردو پادمانی است و هیچ دوربین فراپادمانی در آن‌جا نصب نشده است‌.

او همچنین افزود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیگر «پرسشی درخصوص دو مکان ادعایی آباده (سایت مریوان) و جابر بن حیان ندارد» و «موضوع تورقوزآباد و ورامین یک روزه قابل حل است» و به‌گفته کمالوندی کافی است تا فضای سیاسی لازم برای پایان یافتن موضوع این دو مکان فراهم شود.

این در حالی است سخنان گروسی حاکی از آن نبود که پرونده‌های مرتبط با سایت مریوان در نزدیکی آباده کاملاً بسته شده باشند و هنوز پرسش‌های آژانس در مورد آزمایش فیوز‌های انفجاری در بخشی از سایت مریوان بی‌پاسخ مانده است. گروسی گفته بود:

بازپرسی ما در مورد این مکان هنوز پابرجاست و تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافق جامع پادمان‌ها است و هنوز باید حل‌وفصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۱ خرداد در دیدار با گروهی از کارشناس‌های هسته‌ای با بیان این که «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود»، گفت:

ممکن است در یک زمینه‌هایی بخواهید توافق‌های بکنید، عیب ندارد، توافق کنید ولی زیرساخت‌ها‌ [هسته‌ای] دست نخورد، این‌ها خراب نشود.