به نوشته منابع دانشجویی مدیریت حراست دانشگاه هنر، دانشجویان متحصن به اجباری شدن به پوشش مقنعه در این دانشگاه را «پشه» نامیده و تهدیدشان کرده که در صورت ادامه تحصن در روز شنبه یعنی امروز، با اسلحه «دوشکا» سرکوب خواهند شد. به گفته یک منبع آگاه به رادیو زمانه تعدادی از دانشجویان دختر به علت پوشش خود به دانشگاه ممنوع‌الورود هستند. برخی دیگر از این دانشجویان نیز به‌طور تلفنی به نهاد امنیتی «دفتر پیگیری» احضار شده‌اند.

مسئولان دانشگاه هنر تهران از شنبه ۲۷ خردادماه حضور دانشجویان با مقنعه اجباری اعلام کردند. این اقدام در روزهای گذشته با تحصن و اعتراض گسترده دانشجویان این دانشگاه همراه بود.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد که صبح شنبه ۲۷ خرداد نیروهای لباس شخصی، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه هنر را بازداشت کردند.

بنا به اطلاع منابع آگاه زمانه، اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر به اجباری شدن مقنعه از سوی مدیریت این دانشگاه برای حضور در کلاس‌ها و همچنین جلسه امتحانات سبب تحصن حدود ۵۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته شد.

به نوشته منابع دانشجویی از جمله کانال تلگرامی «رسانه مستقل دانشگاه هنر» مدیریت دانشگاه هنر دست‌کم در دو نوبت در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۹۱ تلاش کرده بود پوشش مقنعه را در دانشگاه اجباری کند که موفق نشده بود. 

ماجرا از کجا آغاز شد؟ 

به گفته یک منبع آگاه به زمانه دور جدید فشارهای مدیریت دانشگاه هنر برای اجباری کردن مقنعه در این دانشگاه از هفته گذشته آغاز شد و به وسیله پیامک به دانشجویان دختر اطلاع دادند که باید با مقنعه به دانشگاه بیایند وگرنه از ورود آنها به محوطه دانشگاه جلوگیری خواهد شد.

به گفته این منبع آگاه مسئولان دانشگاه قصد دارند از آغاز فصل امتحانات برای زیر فشار گذاشتن دانشجویان دختر به استفاده از مقنعه بهره‌برداری کنند با این تحلیل که این دانشجویان با ترس از محرومیت از امتحانات به این پوشش اجباری تن خواهند داد. 

تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر می‌گویند بیست سال است که بیشتر دانشجویان دختر این دانشگاه با پوششی غیر از مقنعه در دانشگاه و کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. به نوشته کانال تلگرامی «رسانه مستقل دانشگاه هنر» مدیریت دانشگاه هنر در روز ۲۲ خرداد با ارسال پیامکی به دانشجویان دختر اعلام کرده: «از روز شنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ حضور در دانشگاه صرفا در چهارچوب ضوابط آداب حضور و برای خواهران با پوشش مقنعه امکان‌پذیر می‌باشد.»

در اعتراض به این تصمیم روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه حدود ۵۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه هنر در اعتراض به این تصمیم در پردیس باغ ملی این دانشگاه تحصن کردند.

برپایه آن‌چه دانشجویان گفته‌اند در ابتدای این تحصن «حمزه برزویی کوتنایی» رئیس حراست دانشگاه، دانشجویان را تهدید می‌کند که در دانشگاه را به روی ماموران امنیتی باز می‌کند اما دانشجویان به تحصن خود ادامه می‌دهند. همزمان حضور نیروهای حراست در دانشگاه افزایش می‌یابد و تعدادی نیروهای لباس شخصی نیز بیرون دانشگاه جمع می‌شوند.

تهدید دانشجویان به سرکوب با دوشکا

یکی از دانشجویان معترض دانشگاه هنر در یک استوری اینستاگرامی با روایتی از این تحصن نوشته بود:

«روز ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ من تا ۵ دقیقه نیمه شب در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر حضور داشتم. ما در سکوت بست نشستیم تا مطالبه ما شنیده شود. مطالبه ما لغو قانون مقنعه اجباری برای دختران دانشجوی دانشگاه هنر بود. پوشش مقنعه بیست سال است که در این دانشگاه اجباری نبوده. نمایندگانی از ما برای گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه رفتند و با رئیس دانشگاه و رئیس حراست و کسان دیگری که در خاطر ندارم با احترام صحبت کردند. جلوی چشم‌شان حرف‌هایشان تحریف شد و در نهایت با خواسته ما موافقت نشد.»

او همچنین درباره تهدید ایجاد محدودیت غذایی و بهداشتی برای دانشجویان معترض و تهدید آن‌ها توسط حمزه برزویی کوتنایی، رئیس حراست دانشگاه هنر نوشت:

رئیس حراست تهدید کرد شنبه اگر پشه‌ای جلوی در دانشگاه باشه با «دوشکا» می‌زنیمش. تهدید به بازداشت شدیم و گفتند اگر دانشگاه را ترک نکنیم پلیس وارد دانشگاه می‌شود. ما همچنان به نشستن خود ادامه دادیم. اجازه ندادند از سرویس بهداشتی استفاده کنیم و درد کشیدیم. اجازه ندادند بطری‌هایمان را آب کنیم و تشنگی کشیدیم. تعدادی از بچه‌ها از اسنپ خوراکی سفارش دادند و حراست خوراکی‌های بچه‌ها را مصادره کرد و گرسنگی کشیدیم. درهای ورودی را به روی ما بستند و جو کوچه سرهنگ سخایی امنیتی شد. هنگام خروج کارتم مصادره شد، ممنوع الورود و محروم از امتحانات و تهدید به اخراج شدم. این شد جواب مطالبه قانونی و غیرمتخلفانه دانشجویی ما.

تحصن دانشجویان تا پاسی از شب ادامه پیدا کرد و به روز پنج‌شنبه کشیده شد. بر پایه خبری که کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر کرد با ادامه تحصن دانشجویان، ساعت ۲:۳۰ بامداد پنج‌شنبه حمزه برزویی کوتنایی، رئیس حراست دانشگاه هنر، با حمله به این دانشجویان آن‌ها را به شدت مورد ضرب‌وشتم قرار داد که در نتیجه آن حال چند دانشجو وخیم گزارش شد.

در عین حال به گفته منبع آگاه زمانه در دور جدید فشارهای مسئولان دانشگاه هنر برای اجباری کردن مقنعه تعدادی از دانشجویان دختر در پردیس‌های مختلف این دانشگاه ممنوع‌الورود شده‌اند.

پیش‌تر در تاریخ یک‌شنبه ۷ خرداد نیز کانال «رسانه مستقل دانشگاه هنر» از ممنوع‌الورودی ۴۰ دانشجوی دختر خبر داد و نوشت: «لیست ممنوع‌الورودی جدید حاوی اسم ۴۰ نفر از دانشجویان است. گویا از هر رشته و ورودی تعدادی از دانشجویان دختر ممنوع‌الورود شده‌اند. نگرانی اصلی دانشجویان ممنوع‌الورود، کندی پروسه تشکیل کمیته و نزدیکی به امتحانات است.»

به گفته منبع آگاه زمانه تعدادی از دانشجویان هم به‌صورت تلفنی به نهادی امنیتی که معروف به دفتر پیگیری است، احضار شده‌اند.

افزایش فشار بر دانشجویان دانشگاه هنر 

فشار به دانشجویان دختر دانشگاه هنر تهران که در خیزش زن، زندگی و آزادی حضور پررنگ و فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند، از اواخر سال گذشته و با ارسال پیامک‌هایی با عنوان «کشف حجاب» آغاز شد. در متن پیامک‌های ارسال شده برای دانشجویان آمده بود: «دانشجوی گرامی: بر اساس گزارش مستند، شما در محیط دانشگاهی بر خلاف تعهدتان به دانشگاه کشف حجاب نموده‌اید؛ در صورت تکرار تخلف مشمول مقررات انضباطی خواهید شد.»

به نوشته منابع دانشجویی یکی از دانشجویان پس از دریافت پیامک بالا در تاریخ ۲۱ اسفند، در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز پیامی از طرف دانشگاه با مضمون احضار به دبیرخانه کمیته انضباطی دریافت کرد که در آن آمده بود: «عنایت به دریافت مستندات جدید از تخلفات شما در خصوص تعهدنامه آداب حضور در دانشگاه، لطفا حداکثر تا تاریخ ۱۵/۰۲/۱۴۰۲ به دبیرخانه کمیته انضباطی مراجعه فرمایید.»

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد نوشت مهشید اسحاقی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشگاه هنر تهران که به تازگی از پایان‌نامه خود دفاع کرده بود، در تاریخ ۹ خرداد توسط نیروهای امنیتی در شهرکرد بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و ۱۰ روز در انفرادی محبوس بود.

سه‌شنبه ۹ خرداد نیز فرشید عزیزپور، دانشجوی کارشناسی رشته مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تصویر حکم منع موقت خود از تحصیل را به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات را منتشر کرد.

حالا قرار است با اجبار مسئولان دانشگاه هنر از امروز شنبه ۲۷ خردادماه حضور دانشجویان دختر در این دانشگاه هنر تنها با پوشش مقنعه امکان‌پذیر باشد. باید منتظر ماند و دید اجرایی شدن این تصمیم به پوشش اجباری برای دانشجویان دختر چه پیامدها و اتفاق‌هایی را به دنبال خواهد داشت.