در حالی‌که ژنو در روز دوشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن میزبان کنفرانس بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه به سودان است، آتش‌بس برای دومین روز در خارطوم برقرار بود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه از صبح یکشنبه ۲۸ خرداد / ۱۸ ژوئن حملات هوایی و حملات توپخانه‌ای به پایتخت سودان که ساکنان آن زیر گرمای سوزان، بدون برق و اغلب بدون آب مانده‌اند، متوقف شده است.

چندین نفر از مردم ساکن خارطوم به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که روز دوشنبه در دومین روز از آتش‌بس ۷۲ ساعته که قرار است چهارشنبه ساعت ۶ صبح به وقت محلی به پایان برسد، هیچ درگیری‌ای در خارطوم شنیده نشده است.

در حالی‌که در گذشته چندین آتش‌بس نقض شده، ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» (FSR) به رهبری ژنرال محمد حمدان داگلو تاکنون به آتش‌بس جدید پایبند بوده‌اند.

دو طرف متعهد شده‌اند که هرگونه عملیاتی را متوقف کنند تا کمک‌های بشردوستانه به کشور ارسال شود. با این حال مردم همچنان با کمبود دارو و غذا روبه‌رو هستند، زیرا سازمان‌های بشردوستانه برای انتقال کمک‌ها با مشکل مواجه شده‌اند و محموله‌هایی که با هواپیما می‌رسند اغلب در گمرک مسدود مانده‌اند.

به‌گفته سازمان غیردولتی ACLED که بر روی اطلاعات مربوط به جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی کار می‌کند، جنگی که در ۲۷ فروردین / ۱۶ آوریل در سودان آغاز شده تاکنون بیش از دو هزار کشته برجای گذاشته است و به‌گفته سازمان ملل بیش از ۲,۲ میلیون نفر آواره و پناهنده شده‌اند.

ویلیام کارتر، مدیر شورای نروژی پناهندگان در سودان، روز دوشنبه گفت: «بیش از ۱۰۰ درخواست ویزا از حدود ۳۰ سازمان هنوز در حال بررسی است.»

او گفت: «مشخص است که دسترسی به کمک‌های بشردوستانه با مشکل مواجه است، ما بیش از یک ماه است که یک گروه ۲۰ نفره آماده خروج داریم و می‌توانستیم به ۲۰۰ هزار آواره کمک کنیم.»

پیش از جنگ، از هر سه نفر ساکن سودان، یک نفر از گرسنگی رنج می‌برد. در حال حاضر به‌گفته سازمان ملل ۲۵ میلیون سودانی، معادل تقریباً نیمی از جمعیت این کشور، برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

کنفرانس ژنو که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود، با هدف تهیه بودجه برای تأمین مالی کمک‌های بشردوستانه به سودان برگزار خواهد شد. این در حالی است که نهادهای سازمان ملل می‌گویند یک‌پنجم بودجه مورد نیاز خود را دریافت نکرده‌اند.

این نهادها باید به کشورهای همسایه سودان که همگی در بحران اقتصادی به‌سر می‌برند یا گرفتار خشونت هستند، کمک کنند تا بتوانند پناهجویان سودانی را بپذیرند.

آن‌ها باید به کمک ساکنان شهرهای سودان که در آن‌ها هزاران آواره نیاز به غذا و آب دارند بشتابند و به پزشکان کمک کنند تا با شیوع بیماری‌هایی که با شروع فصل بارندگی در راه است، مقابله کنند.

در مناطق جنگی تقریباً تمامی بیمارستان‌ها از کار افتاده و توسط نیروهای متخاصم بمباران یا اشغال شده‌اند. آن‌هایی هم که به فعالیت ادامه می‌دهند داروهایشان تمام شده و برخی از پزشکانشان گریخته‌اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آلمان، قطر و مصر در کنار عربستان سعودی در کنفرانس ژنو شرکت خواهند کرد.

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا چندین هفته مذاکرات بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان «نیروهای واکنش سریع» را با هدف دستیابی به آتش‌بس میانجی‌گری کردند اما این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت.

وضعیت به‌ویژه در دارفور، منطقه وسیع واقع در غرب سودان که در آن سربازان، شبه‌نظامیان، جنگجویان قبیله‌ای و دیگر نیروهای مسلح درگیر هستند، نگران‌کننده است.

شواهد درباره خشونت‌های گسترده علیه غیرنظامیان در این منطقه افزایش می‌یابد و به‌گفته سازمان ملل بیش از ۱۵۰ هزار نفر از دارفور به چاد گریخته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید دارفور ویران شده است و به سمت یک «فاجعه انسانی» جدید پیش می‌رود. سازمان ملل همچنین هشدار داده است که خشونت‌ها در این منطقه می‌تواند «جنایت علیه بشریت» محسوب شود. دارفور در دهه ۲۰۰۰ میلادی به دلیل جنگی که حدود ۳۰۰ هزار کشته داشت نزدیک به ۲,۵ میلیون آواره برجای گذاشت.

سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا (IGAD) که سودان عضو آن است، در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند که «به‌شدت نگران تلفات سنگین غیرنظامیان» و «ویرانی عظیم» در سودان هستند.

این سازمان‌ها وضعیت دارفور را خطرناک توصیف کرده و گفته‌اند در این منطقه درگیری‌ها اکنون «با حملات هدفمند بر اساس هویت مردم و به‌منظور جابه‌جایی جمعیت، جنبه قومی پیدا کرده است».