حمله پهپادی ترکیه به یک خودروی حامل مقام‌های مدنی کُرد در شمال سوریه به کشته‌شدن سه سرنشین این خودرو و مجروحیت یک تن دیگر انجامید.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یسرا درویش، دبیر مشترک شورای اداری کانتون قامیشلو (قامشلی)، لیمان شیوش، مشاور اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، و فرات توما، راننده آنها در حمله هوایی ترکیه کشته شدند. گابی شمون، معاون درویش نیز مجروح شد.

پهپاد ترکیه خودروی این مقام‌ها را در روستای تل شعیر در شمال سوریه هدف قرار داده است.

رسانه‌های دولتی ترکیه به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور خبر داده اند که یک فرمانده یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) را «خنثی‌سازی» کرده اند. آنها اشاره‌ای به کشتن مقام‌های مدنی کردها نکرده اند.

کُردها از ۲۰۱۲ شمال سوریه را تحت کنترل خود دارند. آنها همراه با نمایندگانی از نیروهای عرب و آشوری و ترکمن و دیگران در شمال سوریه در ۲۰۱۶ در کانتون جزیره اعلام کردند که نظام فدرالی دموکراتیک روژاوا ــ شمال سوریه را تأسیس کردند. نام این نظام سیاسی بعدتر به اداره خودمختار شمال و شرق سوریه تغییر کرد.

Ad placeholder

اداره خودمختار از سه کانتون اصلی جزیره، عفرین و کوبانی تشکیل می‌شود و مناطقی در رقه و دیرالزور و حسکه را در بردارد. قامیشلو عملاً پایتخت اداره خودمختار محسوب می‌شود.

نیروهای وابسته به ترکیه از ۲۰۱۸ عفرین را اشغال کردند و از آن زمان گزارش‌های زیادی از نقض حقوق بشر به دست آنها منتشر شده است.

ترکیه از مدتها پیش خواستار ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه شده بود و برای به گفته خودش ایجاد این منطقه حائل به شمال سوریه حمله کرد تا یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ ی د) را از مرزهای خود دور نگه دارد.

ایالات متحده تا پیش از حمله ترکیه از نیروهای کرد شمال سوریه حمایت نظامی می‌کرد. این اتحاد موجب شد که «نیروهای سوریه دموکراتیک» (ق س د)، ائتلاف نیروهای کرد و عرب در سوریه به رهبری ی پ گ، موفق شوند شهرهای و روستاهای زیادی را از دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بازپس بگیرند. پس از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به خروج نیروهای این کشور از شمال سوریه، و با چراغ سبز روسیه و ایران، آنکارا حمله به مواضع کردها را آغاز کرد.

ترکیه ی ‌پ ‌گ را یک «سازمان تروریستی» و وابسته به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌داند. هرچند ترکیه و ایالات متحده و چند کشور دیگر پ ک ک را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند، این حزب در فهرست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل نیست. اتحادیه اروپا نیز علی رغم حکم دادگاه عمومی این اتحادیه برای خارج کردن پ ک ک از فهرست گروه های تروریستی (آوریل ۲۰۰۸)، هنوز این حزب را در فهرست تروریستی خود دارد. پ ی د اما تنها در فهرست تروریستی ترکیه قرار دارد.

Ad placeholder