سی‌ان‌ان به نقل از منابعش نوشته است که لحظه حساس برای شتاب نهایی در مذاکرات هسته‌ای نزدیک است و گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه هم بر روی نکات کلیدی از جمله سطوح غنی سازی هسته‌ای و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی متمرکز بود.

این رسانه آمریکایی براساس اطلاعاتی که به دست آورده نوشته است که گفتگوی دو روزه در دوحه بین انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، «به تحولات مثبت در بسیاری از موضوعات منجر شده است.»

این منبع که به دلیل حساسیت مذاکرات خواست نامش فاش نشود، گفت: «محیط فعلی برای کاهش تنش مثبت بوده است.»

مورا در توییتر گفت‌وگوهای دوحه را «فشار اروپا برای حل موضوعات» توصیف کرد و علی باقری در توییتی نوشت که دو طرف «دیدار جدی و سازنده‌ای در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از جمله مذاکرات در مورد لغو تحریم‌ها داشتند.

این نشست یک هفته پس از دیدار علی باقری با مقام‌های کشورهای اروپایی امضاکننده توافق یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه شنبه قبل از سفر به عمان در دوحه حضور داشت. هم قطر و هم عمان در گذشته نقش میانجی بین ایران و قدرت‌های غربی را ایفا کرده‌اند.

در دو سال گذشته ایرانی‌ها با اروپایی‌ها به صورت مستقیم و با آمریکایی‌ها جز در موارد محدودی به صورت غیرمستقیم گفت‌وگو کرده‌اند. منبع خبری سی‌ان‌ان گفت که «با حمایت قطری‌ها تحولات مثبتی در بسیاری از مسائل مربوط به هر دو طرف ایجاد شده است، به این امید که شتاب مثبتی به موضوع برجام و آزادی زندانیان داده شود»

پس از شکست قبلی در تلاش برای احیای برجام و در بحبوحه اعتراضات سراسری در ایران، دولت بایدن در اکتبر ۲۰۲۲ گفت که توافق هسته‌ای «تمرکز ما نیست» اما گفت که آنها متعهد به استفاده از دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند.

سی‌ان‌ان مدعی شده است که مذاکرات امنیتی و هسته‌ای میان ایران و غرب در اواخر سال گذشته میلادی یعنی در میانه و اوج قیام مهسا (ژینا) بی سر و صدا از سر گرفته شد و کشورهایی از جمله عمان به عنوان میانجی عمل کردند. این رسانه نوشته است که برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد دولت بایدن، بارها به عمان برای گفتگوهای غیرمستقیم با نمایندگان دولت ایران سفر کرده است.

ایالات متحده همچنین در تلاش برای آزادی چندین ایرانی-آمریکایی بازداشت شده در ایران است – چیزی که دولت آن را یک اولویت اصلی خوانده است. سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز و شهروند دیگری به نام شهاب دلیلی قرار است در نتیجه پیشرفت در این مذاکرات آزاد شوند.

در گذشته، یکی از جنبه‌های معامله احتمالی برای بازداشت شدگان، آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بود. ایران بارها از کره جنوبی خواسته است که ۷ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده در بانک‌هایش را آزاد کند.

در روزهای گذشته در اقدامی که می‌توان آن را گامی برای اعتمادسازی تلقی کرد، ایالات متحده معافیت‌هایی را صادر کرد که اجازه می‌دهد ۲,۷ میلیارد دلار از بدهی گاز و برق صادراتی ایران به عراق در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد هرچند به صورت غیرمستقیم و در ازای خرید غذا و دارو.

https://www.radiozamaneh.info/768821

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته گفت که تهران «چند هفته پیش» از طریق عمان پیام‌هایی را با آمریکا رد و بدل کرده است، اما گفت که دولت رئیسی هیچ مذاکره‌ای برای توافق موقت یا ترتیبات جدید برای جایگزینی برجام را تأیید نمی‌کند.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد و در پاسخ، ایران هم به طور فزاینده‌ای برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد.

یکی از محورهای گفتگوی فعلی غرب با مقام‌های ایرانی محدود کردن غنی سازی اورانیوم است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در ژوئن اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است.

غنی سازی رسمی اورانیوم ایران در حال حاضر با خلوص ۶۰ درصد است. گفته می‌شود که اورانیوم با درجه تسلیحات باید بیش از ۹۰ درصد غنی شده باشد.