به گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور از نیروهای شرکت‌کننده در حمله به اوکراین بازدید کرد. این نخستین حضور عمومی شویگو پس از شورش ناکام گروه مزدور واگنر در روسیه است.

ریا نووستی جزئیاتی در مورد مکان و زمان بازدید سرگئی شویگو ارائه نداده است اما شبکه اسپوتنیک روسیه روز دوشنبه ۵ تیر / ۲۶ ژوئن به‌نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته است که «به فرمانده کل و فرماندهان تقسیمات نظامی غرب وظیفه ادامه فعالانه انجام عملیات شناسایی برای کشف به‌موقع نقشه‌های دشمن و جلوگیری از اجرای آن‌ها در مناطق دوردست‌تر از خط تقابل جنگی، داده شد».

اسپوتنیک افزود وزیر دفاع روسیه توجه ویژه‌ای به سازماندهی تأمین همه‌جانبه نظامیانی که در «عملیات ویژه نظامی» مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیز ایجاد شرایط لازم برای استقرار ایمن سربازان، معطوف کرد.

شویگو در جریان شورش مزدوران واگنر در مجامع عمومی ظاهر نشده بود. ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه نیز تاکنون در مورد این رویداد اظهار نظری نکرده است.

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر اتهامات جدی علیه هر دوی آن‌ها مطرح کرده بود. پس از پایان شورش، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تغییرات مقامات در رهبری نظامی روسیه افزایش یافت.

مقامات روسی همچنین از آسیب به خانه‌ها و جاده‌ها پس از پیشروی گروه واگنر خبر دادند. ماکسیم یانتسف، رئیس اداره منطقه ورونژ روز یکشنبه در تلگرام اعلام کرد که در این منطقه ۱۹ خانه در روستای الیزاوتوفکا بر اثر آتش‌سوزی آسیب دیدند. بر این اساس، زمانی که یک ستون از گروه واگنر از این منطقه عبور می‌کرد درگیری‌هایی با ارتش منظم روسیه در نزدیکی روستا رخ داد.

روزنامه روسی کومرسانت روز دوشنبه به‌نقل از یک منبع ناشناس نوشت تحقیقات سرویس مخفی داخلی روسیه FSB علیه یوگنی پریگوژین و فرصتی برای تغییر وضعیت پرونده او وجود ندارد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه پیش از این گفته بود پریگوژین و نیروهایش از مجازات معاف شده‌اند. بر این اساس، پریگوژین باید به بلاروس تبعید شود. در حال حاضر اطلاعاتی از محل نگهداری رهبر گروه واگنر در دست نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته یکشنبه ۴ تیر / ۲۵ ژوئن گفت، آشفتگی ناشی از شورش گروه واگنر احتمالاً هنوز پایان نیافته و ممکن است مدت‌ها ادامه یابد و این می‌تواند بر توانایی‌های مسکو در جنگ علیه اوکراین تأثیر بگذارد.

بلینکن در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا ضمن بیان این‌که موضوع شورش گروه واگنر یک مسئله داخلی روسیه است، گفت:

این یک شکست استراتژیک ویرانگر از نظر اقتصادی، نظامی و ژئوپلیتیکی برای پوتین بود. ما نمی‌توانیم حدس بزنیم که به کجا خواهد کشید. ما روی اوکراین تمرکز خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود:

تا زمانی که روس‌ها حواسشان پرت باشد و دچار تفرقه شوند، ممکن است ادامه تجاوز به اوکراین برایشان سخت‌تر شود.

برخی اعضای کنگره آمریکا نیز در سلسله مصاحبه‌هایی گفته‌اند که آشفتگی روز شنبه گذشته در روسیه پوتین را به‌گونه‌ای تضعیف کرده است که می‌تواند به ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسیه در داخل خاک این کشور کمک کند و در همین حال به سود همسایگان روسیه از جمله لهستان و کشورهای بالتیک باشد.

نیویورک تایمز نوشت سردرگمی و بلاتکلیفی روز یکشنبه روسیه را فرا گرفته بود. نه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نه یوگنی پریگوژین، یک روز پس از شورش نظامی آشکار و عمیق‌ترین بحران دولتی در سه دهه اخیر، در مجامع عمومی ظاهر نشدند.

حتی زمانی که تلویزیون دولتی روسیه تلاش کرد غلبه «وحدت و بلوغ» روسیه بر این بحران را در بوق و کرنا کند، مفسران مستقلی که آسیب را ارزیابی می‌کردند، اعلام کردند که هاله خطاناپذیری و شکست‌ناپذیری پوتین شکاف برداشته است. برخی تعجب می‌کنند که چرا بسیاری از رهبران روسیه نه در مجامع عمومی ظاهر می‌شوند و نه سخنی از آن‌ها شنیده می‌شود.

ادامه حملات

در کنار وقایع مربوط به گروه واگنر، کی‌یف صبح دوشنبه اعلام کرد که ارتش اوکراین از زمان شروع ضدحمله خود حدود ۱۳۰ کیلومترمربع را در امتداد خط مقدم جنوب از نیروهای روسی بازپس گرفته است. حنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین به رادیو دولتی این کشور گفت با این حال در هفته گذشته وضعیت در جنوب تغییر قابل توجهی نکرد.

در هفته گذشته حدود ۲۵۰ درگیری در خط مقدم شرق در نزدیکی شهرهای لیمان، باخموت، آودیوکا و مارجینکا رخ داد.

این در حالی است که نیروهای اوکراینی اعلام کردند روز یکشنبه در نزدیکی باخموت موفقیت‌هایی به‌دست آورده‌اند. سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین در شرق گفت در مقایسه با روز شنبه، نیروهای مسلح ۶۰۰ تا یک‌هزار متر در نزدیکی شهر باخموت پیشروی کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در سخنان ویدئویی خود گفت جنگ روسیه علیه اوکراین اکنون موجب آسیب‌های بیشتر در خود روسیه شده است. روشن نیست که زلنسکی به مشکلات اقتصادی روسیه اشاره می‌کرد یا شورش کوتاه مزدوران واگنر. او گفت «هرچه تجاوز روسیه بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به خود روسیه وارد خواهد کرد».

رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه همچنین از تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خبر داد. آن‌ها از جمله درباره رویدادهای روسیه و همکاری‌های نظامی بیشتر با تمرکز بر تسلیحات دوربردتر گفت‌وگو کردند.

زلنسکی همچنین با آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا تلفنی صحبت کرد.

در همین حال شب گذشته روسیه به شهر بندری اودسا در اوکراین حمله هوایی کرد. خبرگزاری اوکراینی «اوکراینفورم» از صدای چندین انفجار در این شهر خبر داد. کمی پیش از آن، نیروی هوایی اوکراین نسبت به حملات احتمالی روسیه با موشک‌های کروز پرتاب‌شده از کشتی‌ها مستقر در دریای سیاه، هشدار داده بود.

وزارت دفاع بریتانیا صبح دوشنبه گفت در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۱۷ هزار سرباز اوکراینی توسط بریتانیا و سایر متحدانش برای مقابله با تهاجم روسیه آموزش دیده‌اند. وزارت دفاع بریتانیا افزود سربازان آموزش‌دیده همگی یک برنامه پنج هفته‌ای «طاقت‌فرسا» را پشت سر گذاشتند که آن‌ها را «از نیروهای غیرنظامی به سرباز تبدیل کرد».

بریتانیا آموزش نیروهای داوطلب اوکراینی را ژوئن سال گذشته همراه با کانادا، استرالیا، نیوزیلند، نروژ، فنلاند، سوئد، دانمارک، لیتوانی و هلند آغاز کرد.

قرار است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه ۵ تیر / ۲۶ ژوئن در لوکزامبورگ درباره جنگ قدرت در روسیه و تأثیر احتمالی آن بر جنگ اوکراین صحبت کنند.