رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خطاب به دبیر کل ناتو گفت که اگر سوئد مایل به دریافت چراغ سبز برای عضویت در ناتو است باید اعتراضات حامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در استکهلم را متوقف کند.

این برای دومین بار در چند هفته اخیر است که اردوغان از سوئد می‌خواهد تظاهرات کردها در پایتختش را سرکوب کند تا آنکارا از خود نرمش منشان دهد. اردوغان پیش از این و در دیدار با همتای آذربایجانی خود همین موضوع را اعلام کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان روز یکشنبه در یک تماس تلفنی به استولتنبرگ گفت که ترکیه نگرش سازنده‌ای دارد، اما تغییر قوانین «تروریسم» در سوئد آن هم در حالی که حامیان پ.ک.ک به تظاهرات در این کشور ادامه می‌دهند، برای برآورده کردن خواسته‌های آنکارا ناکافی است.

ترکیه به بهانه «نگرانی‌های امنیتی» با درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو مخالفت کرده است، اما اعضای این اتحادیه و دبیرکل ناتو ابراز امیدواری کرده‌اند که سوئد تا نشست اواسط جولای ناتو در ویلنیوس به عضویت این ائتلاف نظامی- امنیتی درآید.

فنلاند در ماه آوریل به ناتو پیوست اما ترکیه همچنان مانع از عضویت سوئد می‌شود. هفته گذشته اردوغان گفت که سوئد نباید منتظر چراغ سبز آنکارا تا پیش از نشست ویلنیوس باشد مگر اینکه از اعتراضات «ضد ترکیه» جلوگیری کند. هر عضو ائتلاف ۳۰ کشوری ناتو باید درخواست عضویت جدید را تأیید کند.

آنکارا می‌گوید سوئد اعضای گروه‌های «تروریستی» در این کشور به ویژه هواداران و کادرهای پ‌ک‌ک را در خود جای داده است که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است.

سوئد اخیراً قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تأمین مالی یا حمایت از «گروه‌های تروریستی» معرفی کرده است، که آنکارا می‌گوید به اندازه کافی قانع‌کننده نیست.

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه گفت پارلمان ترکیه باید روند تصویب پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو را آغاز کند زیرا استکهلم به تعهدات خود در توافق با آنکارا عمل کرده است.

سوئد و فنلاند هر دو دهه‌ها سیاست موازنه منفی را در سال گذشته تغییر دادند و پس از تهاجم روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو کردند.

بر اساس بیانیه دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و استولتنبرگ همچنین آخرین تحولات روسیه و عضویت سوئد در ناتو را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است، طرفین خاطرنشان کردند که پایان تنش‌ها در روسیه «از وقوع فجایع انسانی غیرقابل جبران در حوزه اوکراین جلوگیری کرد».