به‌گزارش خبرگزاری دولتی بلتا در بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور سه‌شنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن به‌طور رسمی اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر روسیه وارد بلاروس شده است.

لوکاشنکو گفت: «بله، واقعاً، او امروز در بلاروس است». رهبر بلاروس همچنین گفت پریگوژین و برخی از مزدورانش با هزینه شخصی «مدتی» در این کشور زندگی خواهند کرد.

کرملین به یوگنی پریگوژین اطمینان داده بود که اگر به بلاروس برود مجازات نخواهد شد.

الکساندر لوکاشنکو به مزدوران واگنر یک پایگاه نظامی متروکه را به‌عنوان محل سکونت پیشنهاد داده است. او خطاب به نیروهای واگنر گفت: «ما محدوده‌ای داریم، همه چیز داریم و می‌توانید چادرهای خود را [در آن‌جا]  برپا کنید.»

او همچنین افزود برای مزدوران واگنر در بلاروس قرارگاهی ایجاد نمی‌شود و هیچ برنامه‌ای برای گشایش دفاتر استخدام گروه واگنر در بلاروس وجود ندارد.

الکساندر لوکاشنکو در ادامه سخنان خود شورش مسلحانه اخیر گروه نظامی واگنر در روسیه را «دردناک» توصیف کرد و گفت به ارتش کشورش دستور داده بود «آماده نبرد» باشند.

لوکاشنکو در این‌باره افزود: «نیازی نیست زمانی که صحبت از امنیت داخلی است از من یا پوتین یا پریگوژین قهرمان بسازیم. اگر روسیه سقوط کند، همه ما در ویرانه‌های آن خواهیم مُرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه در اظهارات تازه‌ای اعلام کرد که مزدوران واگنر به طور کامل از سوی دولت روسیه تأمین مالی می‌شدند. پوتین در نشست با نیروهای امنیتی گفت که بین ماه مه ۲۰۲۲ و مه ۲۰۲۳، دولت ۸۶ میلیارد روبل (حدود ۹۲۴ میلیون یورو) برای آن‌ها هزینه کرده است. او گفت:

نیروهای واگنر در عملیات ویژه در اوکراین، قهرمانی آشکاری دارند و گروه واگنر مورد احترام و حمایت دولت روسیه بود.

یوگنی پریگوژین تقریباً به همین میزان از کسب‌وکارهای غذایی و پذیرایی‌های خود درآمد داشته است. پوتین افزود مقامات از نزدیک بررسی خواهند کرد که چگونه پول دریافتی توسط گروه واگنر و رهبر آن خرج شده است.

در همین حال خبرگزاری‌های روسیه نوشتند که پس از شورش مزدوران واگنر کرملین ساختار قدرت در روسیه را متزلزل نمی‌بیند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت اکنون «هیستری فوق عاطفی» در میان کارشناسان و «شبه‌کارشناسان» وجود دارد که ربطی به واقعیت ندارد. او با ضعیف شدن ولادیمیر پوتین مخالفت کرد و گفت «برعکس، رویدادها نشان دادند که جامعه تا چه اندازه در پشت رئیس جمهوری ایستاده است».