در هفته‌های گذشته موج مسمومیت‌های سریالی با الکل در شهرهای مختلف به کشته شدن چنددَه‌تَن و مسمومیت صدها تن دیگر انجامید.

عامل اصلی این مسمومیت‌ها متانول اعلام شده است. مقام‌های رسمی هنوز آمار دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی را اعلام نکرده‌اند.

این نخستین بار نیست که مشروبات الکلی تقلبی در ایران قربانی می‌گیرد. بسیاری علت اصلی مرگ و مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی تقلبی را ممنوعیت قانونی این نوشیدنی‌ها در ایران و در پی آن وارد کردن یا ساخت مشروبات غیراستاندارد می‌دانند.

Ad placeholder

مهتاب قربانی، شاعر و فعال حقوق بشر به تازگی در توییتر خود خبر داد که دختر عموی‌اش در کرج یکی از قربانیان مسمومیت الکلی بوده است. او در پست خود جمهوری اسلامی را مقصر دانسته بود که در سرزمین تحت حکمرانی‌اش، به گفته او، «برای ساده‌ترین چیزها هم باید مُرد…»

این پست مهتاب قربانی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کاربران توییتر همراه شد. گروهی از طرفداران حکومت جمهوری اسلامی فرد درگذشته را ملامت می‌کردند که عملی «غیرقانونی» را انجام داده و مسئولیت مرگش با خودش است، و برخی دیگر از کاربران موضوع را با «عفت و پاکدامنی» زن مرتبط دانستند، با این استدلال که «زن سالم مشروب نمی‌خورد!»

زمانی برای بررسی بیشتر این موضوع با مهتاب قربانی گفت‌وگو کرد و از جزئیات مرگ دختر عموی او و واکنش‌ها به این واقعه ناراحت‌کننده پرسید.

گفت‌وگوی زمانه با مهتاب قربانی را بشنوید:

Ad placeholder