گزارش‌ها حاکی از آن است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از روز پنج‌شنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده است. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع متعدد اعلام کرد که این اقدام پس از آن صورت گرفت که مجوز صلاحیت امنیتی رابرت مالی در اوایل سال جاری به دلیل تحقیق در مورد سوء‌استفاده او از اطلاعات طبقه‌بندی شده به حالت تعلیق درآمد.

مالی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت:

به من اطلاع داده شد که مجوز امنیتی‌ام در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده، اما انتظار دارم که تحقیقات به نحو مطلوب انجام و موضوع به‌زودی حل شود. در این بین من در مرخصی هستم.

بخش امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا تحقیقات در این‌باره را آغاز کرد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به سی‌ان‌ان گفت در حالی که تحقیقات ادامه داشت، مالی در سمت خود باقی ماند اما از دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده منع شد.

دلایل مشخصی برای تعلیق مجوز امنیتی او اعلام نشده است و هیچ نشانه‌ای از تحقیقات جنایی مرتبط با آن وجود ندارد.

بنا بر گزارش‌ها، تصمیم برای تعلیق مجوز صلاحیت امنیتی رابرت مالی به‌طور گسترده در وزارت خارجه یا دولت بایدن مطرح نشده است. به برخی از مقامات گفته شد که مالی مسائل شخصی دارد و همین امر نشان‌دهنده کاهش مشارکت او در مورد مسائل ایران است.

جایگزین مالی

آبرام پِیلی به‌عنوان نماینده ویژه در امور ایران به‌طور موقت جایگزین رابرت مالی شد و مسئولیت این بخش را برعهده گرفت.

روز پنج‌شنبه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تأیید کرد که مالی در مرخصی است. میلر گفت:

راب مالی در مرخصی است و آبرام پیلی به‌عنوان نماینده موقت در امور ایران و مسئولیت در این زمینه را برعهده دارد.

نقش مالی در روابط ایران و آمریکا

رابرت مالی پیش از تعلیق مجوز صلاحیت امنیتی و مرخصی اجباری‌اش، فعالانه در تلاش‌های دولت جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران شرکت داشت.

این توافق یکی از چالش‌های مهم سیاست خارجی ایالات متحده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از آن خارج شد.

رابرت مالی که در دولت‌های بیل کلینتون و باراک اوباما هم خدمت کرده، بخشی از تیم دیپلماتیکی بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما بر سر توافق هسته‌ای ایران مذاکره کرد.

افزون بر این، مالی در خط مقدم تلاش‌ها برای آزادی آمریکایی‌هایی بود که در ایران بازداشت شده بودند.

با این حال، پس از تعلیق مجوز صلاحیت امنیتی او و در پی آن رفتن به مرخصی اجباری، دخالت مستقیم مالی در این تلاش‌های دیپلماتیک محدود شده است. مقامات دیگری مانند برِت مک‌گِرْک مسئولیت رسیدگی به چالش‌های پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و پیشبرد مذاکرات را برعهده گرفته‌اند.

برِت مک‌گرک در پست‌های ارشد امنیت ملی تحت ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ فعالیت می‌کرد. او همچنین نماینده ویژه ریاست جمهوری در ائتلاف جهانی مقابله با داعش بود و سپس هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا شد.

پیش از این در تابستان سال گذشته یک مقام بلندپایه اسرائیلی گفته بود که تعامل اورشلیم با دولت بایدن در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران منجر به برکناری رابرت مالی شده است. اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این موضوع را رد کرده و گفته بود: «راب (رابرت) مالی، فرستاده ویژه ما در مورد ایران است. او همچنان مسئولیت تیم مذاکره‌کننده است.»