نیروی دریایی آمریکا چهارشنبه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه اعلام کرد که برای جلوگیری از توقیف دو نفتکش تجاری توسط ایران در خلیج عمان مداخله کرده است.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا گفت یک کشتی نیروی دریایی ایران در تلاش برای توقیف یکی از نفتکش‌ها تیراندازی کرد اما تلفات و خسارتی بر جای نگذاشت.

یکی از نفتکش‌ها کشتی بسیار بزرگ ریچموند وویجر بود که توسط شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده مدیریت می‌شود. خدمه آن سالم هستند. هاکینز گفت این دو نفتکش به‌طور قانونی از آب‌های بین‌المللی گذر می‌کردند.

داده‌های «رفینیتیو»، شرکت ردیابی مسیر کشتی‌ها نشان می‌دهد که ریچموند وویجر پیش از حادثه روز چهارشنبه در «راس تنوره» واقع در شرق عربستان سعودی پهلو گرفته بود.

«آمبری»، شرکت امنیت دریایی بریتانیا نفتکش دوم را متعلق به یک مالک یونانی دانسته که با پرچم باهاما از امارات متحده عربی به مقصد سنگاپور نفت خام حمل می‌کرده است.«آمبری» اعلام کرد که یک کشتی جنگی با گروهی از نیروهای چندملیتی در زمان حادثه در منطقه حضور داشت و از نیروی دریایی ایران خواست تا از مزاحمت یکی نفتکش‌ها دست بردارد. «آمبری» همچنین افزود نیروهای ایران در فاصله ۲۸ مایل دریایی شمال مسقط، پایتخت عمان به سوی یکی از نفتکش‌ها شلیک کرد.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند.

از سال ۲۰۱۹ زمانی که تنش بین ایالات متحده و ایران بیش‌تر شد، در آب‌های استراتژیک خلیج فارس سلسله حملاتی به کشتی‌ها صورت گرفته است.

بر اساس داده‌های شرکت ورتکسا که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی تجاری فعالیت دارد، حدود یک پنجم عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد.

آمریکا می‌گوید در دو سال گذشته، ایران حقوق ناوبری ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را نقض کرده است.