دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که الیزابت تسورکوف، پژوهشگر ۳۶ ساله اسرائیلی که ماه‌ها پیش در عراق ناپدید شده بود در اواخر ماه مارس، اندکی پس از خروج از یک کافه در بغداد توسط یک گروه شیعه عراقی دستگیر شده است.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفت «الیزابت تسورکوف هنوز زنده است و ما عراق را مسئول امنیت او می‌دانیم».

به‌گفته خانواده الیزابت تسورکوف، گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود او را ربوده و در بازداشت نگه داشته است.

https://www.radiozamaneh.com/462001/

دولت اسرائیل می‌گوید تسورکوف دارای گذرنامه‌های اسرائیلی و روسی است و با استفاده از گذرنامه روسی خود وارد عراق شده است. اسرائیل و عراق روابط دیپلماتیک ندارند و از آن‌جایی که عراق اسرائیل را کشوری متخاصم می‌داند و هرگونه تماس با این کشور را ممنوع کرده است تسورکوف اجازه ورود به عراق با گذرنامه اسرائیلی را نداشت.

این محقق و دانشجوی دکترا در دانشگاه پرینستون در ماه ژانویه سال جاری میلادی برای انجام تحقیقات آکادمیک به عراق رفت. او افزون بر تحصیل در دانشگاه پرینستون، عضو مؤسسه تحقیقاتی «نیو لاین» مستقر در واشنگتن است.

الیزابت تسورکوف مدرک لیسانس روابط بین‌الملل را در دانشگاه عبری اورشلیم و مدرک کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تل آویو و مدرک علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو را هم دارد.

خانواده تسورکوف در بیانیه‌ای تأیید کرد که او در حین انجام تحقیقات برای پایان‌نامه دکترای خود ربوده شده است.

در بیانیه خانواده تسورکوف آمده است: «او در وسط بغداد ربوده شد و ما دولت عراق را مسئول مستقیم امنیت او می‌دانیم. ما خواهان آزادی فوری او از این بازداشت غیرقانونی هستیم.»

دانشگاه پرینستون نیز در بیانیه‌ای گفت: «الیزابت یکی از اعضای ارزشمند دانشگاه پرینستون است. ما عمیقاً نگران امنیت او هستیم و خواهان آنیم که او بتواند به خانواده‌اش بپیوندد و تحصیلاتش را از سر بگیرد.»

مؤسسه تحقیقاتی «نیو لاین» در وب‌سایت خود نوشته است:

آخرین تماس ما با الیزابت تسورکوف در ۱۹ مارس بود. او به ما گفت که انجام تحقیقات میدانی در خاورمیانه کافی است و می‌خواهد برای نوشتن پایان‌نامه دکترای خود به دانشگاه پرینستون بازگردد.

این مؤسسه ضمن تأکید بر این‌که مایل نبوده است تسورکوف در کشوری بماند که به‌طور فزاینده‌ تحت تسلط شبه‌نظامیان طرفدار ایران قرار دارد، افزود:  

درست بیش از یک هفته بعد، از منابع خود آگاه شدیم که یک گروه شبه‌نظامی طرفدار ایران او را در بغداد ربوده است. از آن زمان دیگر خبری از او نداشتیم.

این مؤسسه گفته است موضوع ربایش الیزابت تسورکوف را علنی نکرده تا به خواست خانواده او مسئله حل شود و آزادی او سریع‌تر صورت گیرد.

«نیو لاین» در بخش دیگری از بیانیه خود تأکید کرده است که الیزابت تسورکوف نه تنها یک «دشمن صهیونیستی» نیست بلکه «منتقد سرسخت سیاست امنیت ملی اسرائیل» است. این مؤسسه نوشته است:

بسیاری از کسانی که آثار او را دنبال می‌کنند می‌دانند که او عمیقاً به منطقه علاقه‌مند و نسبت به مردم آن همدل است. مشخص نیست که ربایندگان او واقعاً معتقدند که او دشمن است یا صرفاً او را مفید دانسته‌اند، اما آن‌چه واضح است این است که او دوستان زیادی در منطقه دارد.

دولت عراق تاکنون هیچ واکنشی در این‌باره نداشته است.

این آدم‌ربایی مشکلی را برجسته کرد که رهبران عراق همواره با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند: برخی از شبه‌نظامیان جذب‌شده در نیروهای امنیتی عراق روابط مستحکمی با ایران دارند و به‌گفته مقامات امنیتی «کتائب حزب‌الله» اصلی‌ترین آن‌هاست.

«کتائب حزب‌الله» پیوندهای محکمی با سپاه پاسداران در ایران دارد و متهم است که در سال ۲۰۱۹ با شلیک به یک پایگاه هوایی در عراق یک پیمانکار آمریکایی را کشته است. آمریکا این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.  «کتائب حزب‌الله» در ۲۰ سال گذشته بارها به مواضع ارتش آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده است.

ربودن الیزابت تسورکوف این نگرانی را برانگیخته که ممکن است او به ایران منتقل شده باشد، اما افراد آشنا با موضوع می‌گویند هیچ نشانه‌ای مبنی بر وقوع این اتفاق وجود ندارد.

تسورکوف که به زبان عربی مسلط است، تحلیلگر و مفسر با تجربه خاورمیانه است. اگر معلوم شود که ربوده شدن او مستقیماً با ایران مرتبط است، تنش‌های بین اسرائیل و ایران در خاورمیانه تشدید خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای این آدم‌ربایی را محکوم کرد و گفت مقامات عراقی باید در این زمینه پاسخگو باشند.