برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، برنامه توسعه موشکی ایران، همچنین ارسال اسلحه از ایران به جبهه جنگ روسیه و اوکراین، درنهایت ارسال اسلحه از ایران به یمن، موضوع جلسه پنجشنبه ۱۵ تیر ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از این جلسه در یک بیانیه مشترک تاکید کردند ایران برجام را با غنی‌سازی فراتر از ۶۰ درصد نقض کرده است: «زرادخانه ایران از اورانیوم غنی‌ شده ۲۰ و ۶۰ درصد در هر دولتی بدون برنامه سلاح‌های هسته‌ای بی‌سابقه است».

در این بیانیه مشترک همچنین بر این تاکید شده است که ایران، «هیچ توجیه موجه غیرنظامی برای ادامه تشدید غنی‌سازی ندارد» و همزمان «ایران به توسعه و بهبود موشک‌های بالستیکی ادامه داده است که می‌توانند سلاح‌های هسته‌ای داشته باشند». اشاره این دولت‌ها به آزمایش تازه موشکی در ایران است که می‌تواند یک‌ونیم تن بمب را تا بعد دو هزار کیلومتی ارسال کند.

در ادامه این جلسه، موضوع ارسال اسلحه از ایران به روسیه و یمن بررسی شد. کشورهای اروپایی از دبیرکل سازمان ملل خواستند تا مدارک ارسال اسلحه از ایران به این کشورها را بررسی کنند. این کشورها همچنان بر گفتگو برای رسیدن به نتیجه‌ای دیپلماتیک تاکید کردند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز از مقامات سازمان ملل خواست تا به شکلی جدی و برابر قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل برای ایران، در موضوع ارسال اسلحه از ایران به جبهه جنگ روسیه و اوکراین، تحقیق کند.

اشاره دولت‌های طرف گفتگو با ایران در این جلسه، قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است که شامل بر فهرستی از اسلحه‌هاست که استفاده از آن‌ها نیازمند حمایت جهانی است. اگر ایران موشک‌های فاتح ۱۱۰ یا ذوالفقار را به جبهه جنگ روسیه و اوکراین منتقل کند، این قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است. استفاده از پهپادهای دوربرد هم می‌تواند برابر این قطعنامه بررسی شود.