پس از ۴۰ هفته تظاهرات پیوسته در زاهدان، جمعه ۲۳ تیر معترضان در زاهدان به خیابان نیامدند. چند کانال تلگرامی نوشتند عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان از مردم خواسته است راهپیمایی سکوت برگزار کنند. «رصد بلوچستان» هم مدعی شد که امام جمعه زاهدان از مردم خواسته است برای جلوگیری از خشونت از راهپیمایی خودداری کنند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی در سخنانش اما تنها خشونت را تقبیح کرد و گفت که به مذاکره و گفت‌وگو برای حل مشکلات پایبند است.

به گفته منابع نزدیک به کمپین فعالان بلوچ، از صبح جمعه نیروهای نظامی در پشت‌بام‌های مشرف به محل برگزاری نمازجمعه اهل سنت مستقر شده بودند. نت بلاکس هم از ادامه اختلال شدید در شبکه اینترنت در زاهدان خبر داد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی بخش زیادی از سخنان خود را به نفی خشونت و ضرورت گفت‎‌وگو اختصاص داد. او گفت که حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان که با کشته شدن چهار فرد مهاجم و دو مأمور نظامی همراه شد برای او «بسیار سخت بوده و از همان لحظه اول از آن برائت جسته است».

https://www.radiozamaneh.com/771674

عبدالحمید گفت که مهاجمان هیچ ارتباطی با او ندارند و خشونت را از هر طرف که باشد «به شدت» محکوم می‌کند.

حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را جیش‌العدل برعهده گرفت. جمهوری اسلامی ادعا می‌کند یکی از اعضای این گروه را بازداشت کرده است اما جیش‌العدل که یک گروه مذهبی مخالف جمهوری اسلامی است، این ادعا را نادرست می‌داند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان که از آغاز اعتراضات در زاهدان با فشارهای فراوانی از سوی نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است، در ادامه گفت جریان او اعتقادی به «خشونت، راهبندان، راهزنی و قتل» ندارد و از مسیر گفت‌وگو به دنبال حل مشکلات است.

او با یادآوری جمعه خونین زاهدان که هشتم مهر ۱۴۰۱ با تیراندازی مأموران حکومتی به معترضان در زاهدان رخ داد، آن واقعه را هم بسیار سخت توصیف کرد، اما بلافاصله گفت از همان لحظه آغاز تلاش بر این بود که این خشونت گسترش پیدا نکند و جریان‌هایی با سوء استفاده از آن به دنبال ناامن کردن استان نباشند.

در جمعه خونین زاهدان دست‌کم ۱۰۰ تن به ضرب گلوله مأموران حکومتی کشته شدند. یک هیئت ویژه از طرف علی خامنه‌ای برای بررسی موضوع به زاهدان سفر کرد. پس از دیدار این هیئت با برخی از شخصیت‌های مذهبی، عبدالحمید اسماعیل‌زهی گفت که زبان آنها زبان تهدید بوده است نه دلجویی.

اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از سخنانش گفت که نمی‌تواند نظرش را بر همه تحمیل کند. در منطقه برخی نظر او را قبول ندارند و می‌گویند «گفت‌وگو جواب نمی‌دهد».

او خطاب به مسئولان حکومتی هم گفت که سخنان او نه از سر دشمنی که از سر خیرخواهی و برای منفعت ملی است و مشکلات کشور زمانی حل خواهد شد که مسئولان تن به تغییرات بدهند.

اسماعیل‌زهی به صورت روشن خواستار بازگشت نظامیان به پادگان‌ها شد: «معتقدیم نظامیان در کار خودشان موفق باشند».

او گفت که مسئولیت‌ها باید بر اساس شایستگی باشد و نه نگاه کردن به نمازخواندن افراد و «روحانیت» هم بهتر است به کار فتوا و آموزش دینی بپردازد و مسئولیت اداره کشور را به شایستگان بسپارد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مسئولان بلندپایه حکومتی که آن‌ها را «دوستان» و «یاران» خود خواند، گفت: «اگر کسی شفا می‌خواهد باید دوای تلخ را بنوشد».

امام جمعه اهل سنت زاهدان که عالی‌ترین مقام مذهبی اهل سنت در ایران به شمار می‌رود، در پایان گفت مسیر او و همفکرانش نه افراط و تفریط بلکه اعتدال و میانه‌روی است.

اعتراضات در زاهدان از هشتم مهر ۱۴۰۱ آغاز شد و ۴۰ هفته به صورت مداوم تدام یافت. حکومت در جمعه خونین زاهدان صدها نفر را هم بازداشت کرد. دامنه اعتراضات در هفته‌های بعد به چند شهر دیگر در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان کشیده شد.

در روز جمعه ۲۳ تیر هم حاضران در نمازجمعه خاش کاغذنوشته‌هایی که بر آن آزادی مولوی‌ها و شهروندان بازداشت شده درخواست شده بود را به همراه داشتند تا به تدام بازداشت‌ها در بلوچستان اعتراض کنند.