یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز جمعه ۱۴ ژوئیه/۲۳ تیرماه گفت که ایالات متحده در حال افزایش استفاده از جنگنده‌های خود در اطراف تنگه استراتژیک هرمز برای محافظت از کشتی‌ها در برابر تعدی ایران به کشتی‌های تجاری است و افزود که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از افزایش روابط بین ایران، روسیه و سوریه در سراسر خاورمیانه نگران است.

این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر وزارت دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده این هفته جت‌های جنگنده اف-۱۶ را به منطقه خلیج فارس می‌فرستد تا هواپیماهای تهاجمی آ-۱۰ را که بیش از یک هفته است در آنجا گشت‌زنی می‌کنند، تقویت کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ایران هفته گذشته دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد و به سمت یکی از آنها آتش گشود.

نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که در هر دو مورد، شناورهای نیروی دریایی ایران زمانی که ناوشکن یو اس اس مک فال، یک ناوشکن مچهز به موشک هدایت شونده به محل رسید، عقب‌نشینی کردند.

با این حال روایت دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه از این رویداد با طرف آمریکایی مغایرت دارد. تنگسیری روز جمعه در یک همایش در شهرستان فسا در استان فارس گفت که آن‌ها آمریکایی‌ها را مجبور به فرار کرده‌اند و نهایتاً اهداف عملیاتی‌شان محقق شده است: «وقتی رزمندگان ما در حال توقیف یک فروند نفتکش متخلف که ۹۰۰ تُن گازوئیل ما را داشت غیر قانونی قاچاق می‌کرد، بودند. آمریکایی‌ها به حمایت کشتی متخلف، دو جنگنده آ-۱۰ که ویژه جنگ‌های نزدیک است را به پرواز در می‌آورند و اقدامات خطرآفرین و کاملاً غیرحرفه‌ای انجام دادند. دوباره یک بالگرد، یک هواپیمای بدون سرنشین یک هواپیمای با سرنشین می‌فرستند به نقطه‌ای که ما در حال بازرسی شناور بودیم… اما، رزمندگان اسلام این کشتی را گرفتند و آوردند.»

حال مقام دفاعی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود بدون ذکر جزئیات عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه، گفت: «جنگنده‌های اف-۱۶ به کشتی‌هایی که از طریق آبراه حرکت می‌کنند پوشش هوایی داده و دید ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد تا یک عامل بازدارنده برای ایران باشد.»

علاوه بر این، این مقام دفاعی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یک رهبر گروه داعش در آخر هفته گذشته را پیچیده کرد. این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی سوریه برای مأموریت‌های ضد دولت اسلامی ادامه خواهد داد.

به گفته این مقام، فعالیت نظامی روسیه که از ماه مارس افزایش یافته، ناشی از همکاری و هماهنگی رو به رشد بین مسکو، تهران و دولت سوریه برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

این مقام گفت روسیه به حمایت ایران در جنگ در اوکراین وابسته است و تهران خواهان خروج آمریکا از سوریه است تا بتواند راحت‌تر کمک‌های مرگبارش را به حزب‌الله لبنان منتقل کند و اسرائیل را تهدید کند. این مقام افزود: «ایالات متحده شاهد همکاری، همکاری، برنامه‌ریزی و اشتراک اطلاعات بیشتری بوده است که عمدتاً بین رهبران سطح متوسط ​​روسیه و نیروی قدس ایران در سوریه برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای خروج نیروها از سوریه انجام می‌شود.»

در حال حاضر حدود ۹۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند. آمریکا می‌گوید حضورش در سوریه برای هدف قرار دادن داعش است و هدف دیگری را دنبال نمی‌کند.

هفته گذشته، دریاسالار اولگ گورینوف، رئیس مرکز آشتی روسیه برای سوریه، گفت که ارتش روسیه و سوریه در حال انجام رزمایش مشترک بوده‌اند. در اظهاراتی که رسانه دولتی سوریه منتشر کرد، او گفت که مسکو نگران پرواز پهپادهای ائتلاف به رهبری آمریکا بر فراز شمال سوریه است و آنها را «نقض سیستماتیک پروتکل‌ها» خواند که برای جلوگیری از درگیری بین دو نظامی طراحی شده است.

آخرین حادثه صبح روز جمعه بود، زمانی که یک هواپیمای روسیه بارها بر فراز پایگاه تنف در شرق سوریه پرواز کرد. پایگاه تنف محل استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه است.