کارگاه‌های ناایمن به قتلگاه کارگرانی که برای دستمزد اندک باید ساعت‌های طولانی کار سخت انجام دهند، تبدیل شده است. یکشنبه ۲۵ تیر رسانه‌های داخلی و کانال‌های تلگرامی نزدیک به فعالان کارگری کشته‌شدن یک کارگر معدن در ازوئیه، یک چاه‌کن در مشهد و یک راننده قطار در تهران را گزارش کردند. پیکر کارگر فولاد گیلان هم در میان اعتراض همکاران او به خاک سپرده شد.

در یک حادثه که صبح ۲۵ تیر رخ داد، یک کارگر معدن در معدن چناروئیه زیر آوار ماند. فرماندار زرند گفت: با ریزش بخشی از تونل معدن زغال سنگ چناروئیه یک کارگر ۳۵ ساله فوت کرد.

او نام کارگری که در این حادثه کشته شد را اعلام نکرد و تنها گفت علت حادثه در دست بررسی است.

معدن چناروئیه در نزدیکی شهر زرند استان کرمان، به عنوان یکی از قطب‌های معدنی ایران قرار دارد.

مرگ یک کارگر ۶۰ ساله در مشهد

در شهر مشهد هم یک کارگر ۶۰ ساله در یک واحد صنعتی تولید بلوکه‌های سیمانی در چاه گیر افتاد. معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد گفت ماموران امداد و نجات جسد این مرد ۶۰ ساله را از عمق چاه ۱۵ متری بیرون آوردند.

علت مرگ این کارگر هم نامشخص است و به گفته معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد، جسد او برای تحقیقات در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است.

تصادف لوکوموتیوران در تهران

رکنا، خبرگزاری حوادث ایران هم از تصادف یک راننده لوکوموتیو در تهران خبر داد. این حادثه ۲۳ تیر ماه رخ داده بود.

بر اساس گزارش رکنا، لوکوموتیورانی که بر اثر تصادف با قطار مجروح شده بود، به بیمارستان منتقل شد اما صبح شنبه ۲۴ تیر در بیمارستان جان خود را از دست داد.

علت این حادثه نیز نامشخص است و دادسرای جنایی تهران تحقیقات را برای روشن کردن جزئیات این حادثه مرگبار آغاز کرده است.

خاکسپاری کارگر فوت‌شده فولاد گیلان همزمان با اعتراض کارگران

تجمع کارگران فولاد گیلان در اعتراض به وضعیت اسفناک کار و مرگ یک کارگر

صبح ۲۵ تیر پیکر رحمان قربان‌زاده، کارگر فولاد گیلان که شنبه ۲۴ تیر به دلیل «ریزش بتن روی سر او و همکارش در مخزن شش متری روغن دچار» جانش را از دست داد، به خاک سپرده شد. در این حادثه یک کارگر هم مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

گروهی از همکاران رحمان قربان‌زاده پیش از مراسم خاکسپاری او در محوطه کارخانه تجمع کردند تا اعتراض خود را به شرایط سخت و مرگبار طرح ۵۷ روزه نشان دهند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران، کارگران این کارخانه که روزانه ۱۲ ساعت کار می‌کنند، کارفرما و مدیران کارخانه را تهدید کردند چنانچه به وضعیت اسفناک در محل کار رسیدگی نشود، دست از کار می‌کشند و به سمت استانداری گیلان حرکت می‌کنند.

کارخانه فولاد گیلان برای انجام تعمیرات و بازسازی خط تولید را از حدود سه هفته پیش تعطیل کرده بود.

در روز شنبه ۲۴ تیر هم منابع کارگری از سقوط یک کارگر آرماتوربند در ارومیه و مرگ او، و یک جوشکار در روستای «ده محسن» خبر داده بودند.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، روزانه بیش از پنج کارگر در ایران جانشان را در حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند. معاون این سازمان شمار کارگران فوت شده در حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ را ۱۹۰۰ نفر اعلام کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما تنها ۷۱۱ مرگ ناشی از حوادث کار را به ثبت کرد.

اختلاف آمار این دو نهاد حکومتی بیانگر این است که بخش بزرگی از حوادث کار مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد.