در پی تلاش‌های ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و خلیج عمان، آمریکا جت‌های جنگنده بیش‌تر و یک کشتی جنگی را به تنگه هرمز و خلیج عمان می‌فرستد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون اعلام کرد که ناوشکن یواس‌اس توماس هادنر و شماری جنگنده اف‌ـ۳۵ به سمت منطقه حرکت خواهند کرد. ناوشکن هادنر پیش از این در دریای سرخ مستقر بود.

مقام‌های دفاعی آمریکا در آخر هفته گذشته از استقرار جت‌های جنگنده اف‌‌ـ۱۶ در این منطقه خبر دادند و نزدیک به دو هفته است که هواپیماهای تهاجمی ای-۱۰ در پاسخ به اقدامات ایران در آن‌جا حضور دارند.

در پی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش در اوایل ماه جاری میلادی و شلیک به یکی از آن‌ها در نزدیکی تنگه هرمز، آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه اعزام کند.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در هر دو مورد، شناورهای نیروی دریایی ایران زمانی که ناوشکن یواس‌اس مک‌فال با موشک هدایت‌شونده به صحنه رسید، عقب‌نشینی کردند. نیروی دریایی آمریکا گفت ناوشکن مک‌فال در منطقه خلیج فارس باقی می‌ماند تا به حفاظت از خطوط کشتیرانی ادامه دهد.

هواپیماهای جنگنده آمریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آن‌ها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به‌منظور جلوگیری از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون تأکید کرد که مشخص نیست ناوشکن هادنر و هواپیماهای جنگنده آمریکایی تا چه زمانی در خلیج فارس باقی بمانند.

سینگ گفت: «در ادامه تهدید مستمر [ایران] و در هماهنگی با شرکا و متحدان‌مان، وزارت دفاع در حال افزایش حضور و توانایی ما برای نظارت بر تنگه هرمز و آب‌های اطراف است.»

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران در دو سال گذشته دست‌کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و ده‌ها کشتی دیگر را مورد آزار و اذیت قرار داده است. بسیاری از این رویدادها در تنگه هرمز و اطراف آن که ۲۰ درصد کل نفت خام جهان از آن عبور می‌کند، رخ داده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعزام نیروهای بیش‌تر آمریکا به منطقه را «تحریک‌آمیز» خواند و گفت: «تداوم این‌گونه تحرکات می‌تواند منجر به حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن‌زدن به بی‌ثباتی شود.»

او امنیت منطقه را «موضوع مشترک همه کشورهای منطقه» دانست.