کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گزارش تازه‌ای آلودگی محصولات کشاورزی را تأیید کرد و گفت استفاده از فاضلاب، آب‌های تصفیه‌نشده و آفت‌کش‌ها در تولید محصولات کشاورزی ابعاد نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، بیشتر استفاده از فاضلاب و آب تصفیه‌نشده در تولید «صیفی‌جات، سبزیجات و سایر محصولاتی است که مستقیماً به سبد غذایی شهروندان وارد می‌شود».

همچنین استفاده غیرمجاز از برخی آفت‌کش‌ها برای محصولات سبزی و صیفی مانند «اسپیرودیکلوفن»، «استامیپراید» و «اکسادیازون» ۱۰ تا ۲۶ برابر حد مجاز تعیین‌شده برای سلامت بوده است.

گزارش افزوده است که حتی «آلودگی بیولوژیک» نیز در برخی موارد در محصولات زراعی یادشده دیده شده است.

وزارت نیرو در واکنش به این گزارش اعلام کرد که سطح کشت محصولات کشاورزی با استفاده از آب‌های آلوده و فاضلاب در جنوب تهران (شهر ری) در حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و برای کل استان تهران ۲۶ هزار و ۱۱۷ هکتار است.

در استان تهران حدود ۱۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد و به همین دلیل ابعاد استفاده از آب آلوده در کشاورزی این استان از بقیه کشور نگران‌کننده‌تر است.

کمیسیون اصل ۹۰ در گزارش خود آوره است:

وزارت کشاورزی تا به حال نتوانسته است بهره‌وری واقعی را در استفاده از آب برای بخش کشاورزی رقم بزند به‌طوری که میانگین مصرف آب در اروپا برای زراعت در حدود ۷۰۰ تا هزار مترمکعب در هکتار ولی در ایران بیش از چهار هزار متر مکعب است.

کنترل و استفاده از تمام روان‌آب‌ها برای کشاورزی اثرات جبران‌ناپذیری همچون فرونشست دشت‌ها و گسترش پدیده گردوغبار و همچنین از بین رفتن اکوسیستم‌هایی دارد که تأمین‌کننده بخشی از نیازهای زیستی در یک سرزمین است؛ مسئله‌ای که در ایران با بی‌توجهی کامل مسئولان روبه‌روست.

در سال‌های گذشته زمین‌های کشاورزی ایران رفته رفته حاصل‌خیزی خود را از دست داده‌اند و محصولات با دشواری به ثمر می‌نشینند. حتی در برخی مناطق کشاورزی برای کشاورزان و باغداران ناممکن شده است.