به‌گزارش رویترز، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه سوئد صبح پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله و تأکید بر اینکه مقامات عراقی مسئولیت حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک را دارند، اعلام کرد که تمامی کارکنان سفارت این کشور در بغداد در امنیت هستند.

تظاهرات روز پنج‌شنبه از سوی حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه در اعتراض به دومین اقدام برنامه‌ریزی‌شده در چند هفته‌ اخیر برای سوزاندن قرآن در استکهلم برگزار شد.

مقتدی صدر یکی از قدرتمندترین روحانیان و شخصیت‌های عراق است و صدها هزار نفر از پیروان خود را رهبری می‌کند. آن‌ها در تابستان گذشته منطقه سبز بغداد را اشغال و در درگیری‌های مرگبار شرکت کردند.

پلیس سوئد روز چهارشنبه با درخواستی برای برگزاری یک تجمع در خارج از سفارت عراق در استکهلم در روز پنج‌شنبه موافقت کرد. پلیس گفت در این تجمع قرار است دو نفر شرکت کنند.

«تی‌تی»، خبرگزاری سوئد گزارش داد که این دو نفر قصد دارند قرآن و پرچم عراق را در این تجمع بسوزانند. مردی نیز در ماه ژوئن قرآنی را در خارج از مسجد استکهلم به آتش کشید.

پلیس سوئد در اوایل سال جاری چندین درخواست برای تجمعاتی که شامل سوزاندن قرآن می‌شد را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رد کرده بود. دستگاه قضائی از آن زمان تصمیم پلیس را لغو کرده‌ و آن را نقض قوانین گسترده آزادی بیان در این کشور دانسته است.

ویدئوهایی که در گروه تلگرامی One Baghdad منتشر شده نشان می‌دهند که مردم حوالی ساعت یک بامداد پنج‌شنبه در اطراف سفارت سوئد تجمع کرده‌اند و حدود یک ساعت بعد شعارهایی در حمایت از مقتدی صدر سر می‌دهند و به مجتمع سفارت یورش می‌برند.

ویدئوهای دیگر نشان می‌دهند که دود از ساختمانی در مجتمع سفارت بلند می‌شود و معترضان روی پشت بام آن ایستاده‌اند.

وزارت امور خارجه عراق صبح پنج‌شنبه این اقدام را محکوم کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت عراق به نیروهای امنیتی دستور داده است تا با تحقیقات فوری عاملان آن را شناسایی کرده و مورد بازخواست قرار دهند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند بامداد پنج‌شنبه نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر شده بودند و دود از ساختمان سفارت سوئد بلند می‌شد و مأموران آتش‌نشانی آتش را خاموش می‌کردند.

نیروهای امنیتی عراق سپس در تلاش برای پایان‌دادن به این اقدام به چندین معترض که هنوز در اطراف سفارت تجمع کرده بودند، حمله کردند. معترضان نیز به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.

اواخر ماه گذشته میلادی، پس از سوزاندن قرآن در استکهلم توسط یک مرد عراقی به نام سلوان مومیکا، مقتدی صدر خواستار تظاهرات علیه سوئد و اخراج سفیر این کشور شد.

پس از آتش زدن قرآن، وزارت امور خارجه سوئد این اقدام را به‌شدت محکوم کرد و سلوان مومیکا به اتهام «ایجاد تشویش برای یک گروه قومی» مورد بازپرسی قرار گرفت. او در مصاحبه‌ای خود را یک پناهنده عراقی توصیف کرد که مخالف قرآن است.

پس از آتش‌زدن قرآن در استکهلم دو تظاهرات بزرگ در خارج از سفارت سوئد در بغداد برگزار شد که معترضان در یک مورد به محوطه سفارت حمله کردند.

دولت‌های چندین کشور مسلمان از جمله ایران، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و مراکش بیانیه‌های اعتراضاتی در مورد این رویداد صادر کردند و عراق خواهان استرداد سلوان مومیکا برای محاکمه در این کشور شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت تهران فعلاً از اعزام سفیر جدید به سوئد منصرف شده است. او دولت سوئد را مسئول قرآن‌سوزی دانست.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم کاردار سفارت سوئد در تهران را احضار کرد.

روز یکشنبه گذشته نیز یک طرفدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دانمارک در کنار عکس او ایستاد و تورات، انجیل و پرچم دانمارک را در مقابل سفارت اسرائیل سوزاند. مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار خامنه‌ای این اقدام را «مشکوک و غیرقابل دفاع» خواند.