در پی آخرین سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دفاع از اصلاحات قضایی در این کشور، هزاران نفر از مخالفان اصلاحات پنج‌شنبه شب ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه بار دیگر در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند.

معترضان در تل آویو چند ساعت بزرگراه اصلی شهر را بستند. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که مردم معترض اشیایی را در بزرگراه آتش زدند. تظاهرکنندگان خشمگین همچنین رفت‌وآمد در شهرهای دیگر را مختل کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، درگیری با پلیس نیز رخ داد. روزنامه هاآرتص گزارش داده است که حدود ۲۲ نفر دستگیر شدند.

صدها معترض دیگر به راهپیمایی ۷۰ کیلومتری از تل آویو تا اورشلیم (بیت‌المقدس) ادامه دادند.

نتانیاهو پنج‌شنبه شب در سخنان تازه خود بار دیگر از طرح دولت برای بازسازی ساختار قضایی دفاع کرد. او گفت این «اصلاحات دموکراسی را تقویت خواهد کرد».

نتانیاهو با بیان این‌که اسرائیل «به دموکراسی خود ادامه خواهد داد» به تصمیم صدها نفر از نیروهای ذخیره ارتش مبنی بر این‌که در صورت تصویب اصلاحات قضایی از خدمت داوطلبانه خودداری خواهند کرد، واکنش نشان داد و گفت: «آن‌چه که دموکراسی را به خطر می‌اندازد، امتناع از خدمت در ارتش است. ما نمی‌توانیم چنین چیزی را تحمل کنیم و [تحمل] نخواهیم کرد.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل نیز چهارشنبه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه در سخنانی در کنگره آمریکا به موضوع اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو اشاره کرد و گفت: «بحران در اسرائیل نشان‌دهنده استحکام دموکراسی است.»

هرتزوگ گفت: «به دموکراسی اسرائیل اعتماد زیادی دارم. اگرچه ما نیز مانند شما در حال حل مسائل دردناک هستیم، اما می‌دانم که دموکراسی ما قوی و مقاوم است. اسرائیل دموکراسی را در دی‌ان‌ای خود دارد.»

رئیس جمهوری اسرائیل افزود «راهی برای گفت‌وگو با یکدیگر صرف نظر از مدت زمانی که طول بکشد» را در اولویت قرار داده است.

اصلاحات قضایی به‌عنوان طرح دولت راست ‌افراطی مذهبی با هدف محدود کردن اختیارات قوه قضاییه و دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد. منتقدان این اصلاحات اصل تفکیک قوا و در نتیجه دموکراسی را در خطر می‌بینند. ده‌ها هزار نفر از ماه‌ها قبل علیه این پروژه به‌طور مداوم به خیابان‌ها آمده‌اند.