وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد محموله نفتکش «ام‌تی آرمان۱۱۴» که چندی پیش با اعلام گارد ساحلی کشور اندونزی توقیف شده بود، متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست. اطلاعیه وزارت نفت مدعی شد که اخبار منتشرشده در خصوص انتساب محموله این کشتی به جمهوری اسلامی «فاقد هرگونه اعتبار» است که «با هدف فضا‌سازی منفی» علیه ایران صورت گرفته است.

گارد ساحلی اندونزی سه‌شنبه ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه اعلام کرد که یک نفتکش با برچم ایران به نام «ام‌تی آرمان ۱۱۴» را که مظنون به حمل غیرقانونی نفت خام بود توقیف کرده است. براساس این بیانیه، نفتکش فوق ۲۷۲ هزار و ۵۶۹ تن متریک نفت خام سبک به ارزش ۴,۶ تریلیون روپیه (۳۰۴ میلیون دلار) حمل می‌کرد و مشکوک به انتقال غیرمجاز این محموله به کشتی دیگری بود.

هم‌زمان سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی ملل متحد روز جمعه ۲۱ ژوئیه / ۳۰ تیر اعلام کرد که پیشنهاد ایران برای برگزاری رویدادی در زمینه کشتیرانی در ماه اکتبر، پس از تأیید درخواست ایالات متحده برای لغو این پیشنهاد ایران، رد شده است.

ایران پیشنهاد کرده بود که در ارتباط با مناسبت‌های سالانه روز دریانوردی، رویدادی در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی را در اواخر ماه اکتبر امسال در تهران میزبانی کند. در مقابل، آمریکا در نامه‌ای که به شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی ارسال کرده و به رؤیت خبرنگار رویترز رسیده است، درخواست کرد پیشنهاد ایران لغو شود.

پیش‌بینی می‌شود این اقدام تنش‌های بین ایران و آمریکا را تشدید کند. دور تازه این تنش‌ها بعد از آن پیش آمد که جمهوری اسلامی در ابتدای ماه ژوئیه سعی کرد نفتکش ریچموند وُیجر (Richmond Voyager) را که به شرکت نفتی بزرگ آمریکایی چورون تعلق دارد، در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس توقیف کند.

در نامه ایالات متحده که با همکاری بریتانیا تنظیم شده آمده است: «در دو سال گذشته، ایران به بیش از ۲۰ کشتی و قایق تجاری حمله کرده، برایشان مزاحمت ایجاد کرده یا توقیفشان کرده است. ایران بدون بهانه، هشدار یا توجیه قبلی، کشتی‌های تجاری را توقیف کرده یا سعی کرده توقیف کند.» این نامه همچنین می‌افزاید که جمهوری اسلامی با شلیک تیر جنگی به سمت نفتکش ریچموند ویویجر «زندگی دریانوردان را به خطر انداخته است».

سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت که اکثر کشورهای عضو شورای این آژانس روز پنجشنبه به نفع درخواست ایران رأی داده‌اند و این یعنی پیشنهاد ایران لغو شده است. ۴۰ کشور عضو شورای آژانس هستند.

نیروی دریایی آمریکا در ماه ژوئیه اعلام کرد که برای جلوگیری از توقیف دو نفت‌کش تجاری از جمله نفتکش ریچموند وُیجر در خلیج عمان مداخله کرده است. این اتفاق آخرین مورد از سلسله حملات جمهوری اسلامی به کشتی‌ها در این منطقه از سال ۲۰۱۹ به بعد بوده است.

در آوریل نیز سه منبع به رویترز گفتند آمریکا در جریان عملیات اجرای تحریم‌ها، یک محموله نفت ایرانی را توقیف کرده است. طبق داده‌های رصد کشتی‌ها، این نفت‌کش در خارج از بندر هوستون آمریکا لنگر گرفته بود. در مقابل، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه / ۲۹ تیر اعلام کرد که جمهوری اسلامی علیه هر شرکت نفتی‌ای که نفت ایران را از نفتکشی که در حال حاضر بیرون بندر هوستون قرار دارد تخلیه کند، دست به اقدام متقابل خواهد زد.