در آستانه رای‌گیری دوم کنست، پارلمان اسرائیل برای بازنگری در سیستم قضایی، اعتراض‌ها به طرح دولت ائتلافی نتانیاهو و مذهبی‌های افراطی تندتر شد.

صدها تن از مقام‌های امنیتی پیشین در نامه‌ای از نتانیاهو خواستند که این اصلاحات را متوقف کند. همچنین بیش از ۱۱۰۰ نفر از نیروهای ذخیره ارتش بار دیگر تهدید کردند در صورت تصویب این قانون در محل کار حاضر نخواهند شد.

به‌مانند هفته‌های قبل هزاران نفر هم در بیت المقدس (اورشلیم) و تل‌آویو به خیابان آمدند. معترضان در پایان تظاهرات چهار روزه در اورشلیم مقابل پارلمان چادر زدند تا با اعتراض شبانه روزی مانع تصویب طرحی شوند که دستگاه قضایی اسرائیل را محدود می‌کند.

در تل‌آویو، حیفا، برشبا و نتانیا هم هزاران معترض به خیابان آمدند. بسیاری از معترضان لباسی که بر آن نوشته شده بود دموکراسی بر تن داشتند و شعار دادند: «به هستی [ما] احترام بگذار یا در انتظار مقاومت باش».

دولت نتانیاهو که در ائتلاف با مذهبی‌های افراطی راست‌ترین دولت اسرائیل در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود اما گفته است که از تصمیم برای رای‌گیری درباره بازنگری در نظام قضایی کوتاه نخواهد آمد. اسرائیل کاتز، عضو ارشد حزب لیکود شامگاه شنبه در کانال ۱۲ تلویزیون گفت که این لایحه روز دوشنبه «به هر طریقی به تصویب خواهد رسید».

او خود را «نماینده» شهروندان اسرائیلی خواند که ادعا می‌کرد حاضر نیستند به خاطر تهدیدها یا به خاطر کسانی که فرودگاه‌ها، راه‌آهن‌ها و اتوبان‌ها را مسدود کرده‌اند، رأی‌شان را پس بگیرند.

کاتز گفت که اینجا یک تلاشی در کار است تا با کمک خدمات نظامی دولت را به تغییر سیاست مجبور کنند.

سخنان او به صورت مستقیم به نامه گروهی از نیروهای ذخیره ارتش و بیش از صد تن از مقام‌های امنیتی اشاره داشت که از دولت خواسته‌اند این لایحه را متوقف کند وگرنه آنها خدمت خود را به حالت تعلیق در خواهند آورد.

بر اساس گزارش منابع اسرائیلی ۱۰ هزار تن از نیروهای ذخیره ارتش گفته‌اند که فعالیت خود را از شنبه ۲۲ ژوئیه به حالت تعلیق درخواهند آورد. همزمان بیش از ۱۰۰ تن از مقام‌های امنیتی پیشین در نامه‌ای به نتانیاهو، او را به دلیل آنچه که «به خطر انداختن ارتش اسرائیل» نامیدند، سرزنش کردند و خواستار توقف تلاش برای اصلاح لایحه بازنگری در سیستم قضایی شدند.

در میان امضاء کنندگان این نامه نام یهود باراک، نخست وزیر پیشین و موشه یالون، وزیر دفاع سابق که هر دو از رقبای نتانیاهو به شمار می‌روند هم به چشم می‌خورد. آنها معتقدند این قانون «ضربه‌های مهلکی به امنیت اسرائیل وارد و ارتش را متلاشی می‌کند».

نتانیاهو اما بدون توجه به این اعتراضات که گسترده‌تر شده است، گفت که روز یکشنبه پس از ترخیص از بیمارستان برای رأی‌گیری به کنست می‌رود.

به رغم اعتراض‌های گسترده ساکنان مناطق تحت کنترل دولت اسرائیل به اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو، آن‌ها اما با دولت در خشونت‎‌ورزی گسترده علیه فلسطینی‌ها همسویند. در روز شنبه نیروهای اسرائیلی یک فلسطینی دیگر را با شلیک به سرش به قتل رساندند. ارتش اسرائیل در هفته‌های گذشته به اردوگاه پناهجویان در جنین حمله برد و دولت مجوز ساخت شهرک‌های جدید را به‌رغم مخالفت نهادهای بین‌المللی صادر کرده است.