رسانه‌های داخلی گزارش دادند که ایران روز یکشنبه رزمایش سالانه نیروی هوایی‌اش را با تمرکز در نوار میانی کشور آغاز کرد. همزمان، ایالات متحده هواپیماهای جنگنده بیشتری را به خاورمیانه اعزام کرده است. آمریکا می‌گوید این اقدام نه برای درگیری تمام‌عیار با ایران بلکه تصمیمی است برای تأمین هدف بازدارندگی علیه جمهوری اسلامی تا از توقیف کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس دست بردارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد ۱۱ پایگاه نیروی هوایی ایران در این رزمایش موسوم به فداییان ولایت ۱۱ شرکت دارند. در این مانور پایگاه هوایی بندرعباس در دهانه تنگه استراتژیک هرمز هم تمرین‌های تاکتیکی رزمایش را انجام می‌دهد.

تنگه هرمز، نقطه تمرکز کنونی دو اقدام همزمان ایران و آمریکا است. تنگه‌ای که ۲۰ درصد نفت خام مورد نیاز جهان از آن عبور می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که در رزمایش کنونی بیش از ۹۰ هواپیمای جنگنده، بمب افکن و پهپاد شرکت خواهند کرد.

سرلشکر حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت که پیام این رزمایش دوستی، صلح و امنیت در منطقه است. وی گفت: «امنیت پایدار، بهبود و تقویت روابط منطقه‌ای، همزیستی مسالمت آمیز و دفاع از مرزهای هوایی در دستور کار قرار دارد.»

جمهوری اسلامی هر از گاهی چنین رزمایش‌هایی را برگزار می‌کند و می‌گوید که این رزمایش‌ها برای ارزیابی آمادگی رزمی نیروها و نشان دادن توانایی‌های نظامی کشور طراحی شده‌اند.

آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که در پی تلاش‌های ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و خلیج عمان، جت‌های جنگنده و کشتی جنگی بیشتری را به خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان می‌فرستد. پنتاگون اعلام کرد که ناوشکن یو اس اس توماس هادنر و تعدادی جنگنده اف-۳۵ به سمت منطقه حرکت خواهند کرد. هادنر در دریای سرخ مستقر بود و حال در راه رسیدن به مرزهای آبی ایران است.

این اقدام ایالات متحده پس از آن صورت می‌گیرد که ایران در هفته‌های گذشته تلاش کرد دو نفتکش به نام های TRF Moss  با پرچم جزایر مارشال و ریچموند وویجر با پرچم باهاما را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند و حتی به روی یکی از آنها آتش گشود. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در هر دو مورد، شناورهای نیروی دریایی ایران زمانی که ناوشکن یو اس اس مک‌فول، یک ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده به صحنه رسید، عقب‌نشینی کردند.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران در دو سال گذشته حداقل پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و بیش از ده ها کشتی دیگر را مورد آزار و اذیت قرار داده است. بسیاری از درگیری‌ها در تنگه هرمز و اطراف آن اتفاق افتاده است.

غرب ایران را به استفاده از کشتی‌های تجاری توقیف شده به عنوان ابزار چانه زنی متهم می‌کند. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید کشتی‌ها را پس از برخورد با کشتی‌های محلی و آلودگی محیط‌زیستی توقیف کرده است.

از زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی خارج شد و تحریم‌های فلج کننده را بازگرداند، تنش‌ها به طور پیوسته افزایش یافته است. ایران با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود – که می‌گوید کاملاً صلح‌آمیز هستند – پاسخ داده و همچنین پهپادهایی را برای جنگ روسیه علیه اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.