شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری را به چهار سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم کرد.

راضیه زندی، وکیل مدافع ریحانه انصاری‌نژاد به «امتداد نیوز» وابسته به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی موکلش را با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه و بر همین اساس به چهار سال حبس و مجازات تکمیلی محکوم کرده است.

«دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور»، مجازات‌های تکمیلی صادر شده از سوی صلواتی برای انصاری‌نژاد است.

وکیل انصاری‌نژاد گفت رای پرونده موکلش بدون توجه به دفاعیات او و بر اساس گزارش نهادهای امنیتی که شاکی پرونده هستند، صادر شده است.

او با بیان اینکه «پرونده موکلم مانند بسیاری از پرونده‌های موسوم به پرونده‌های امنیتی در تمام مراحل دادرسی از زمان تشکیل تا صدور حکم، مملو از موارد بسیاری از نقض و نادیده گرفتن قوانین است»، گفت:

مصادیق اتهامی مندرج در حکم این پرونده، صرفا بر اساس کیفرخواست صادره نبوده و بر اساس گزارش ثبت شده وزارت اطلاعات در پرونده است.

ریحانه انصاری‌نژاد اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان با بازداشت گسترده فعالان کارگری بازداشت شد و ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ او را با وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مرحله دادرسی از زندان آزاد کردند.

اردیبهشت ۱۴۰۲ بار دیگر ماموران امنیتی او راهنگامی که به همراه شماری از فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران به دیدار خانواده محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان رفته بودند، بازداشت کردند.

دو روز پس از بازداشت او در اردیبهشت ۱۴۰۱ خبرگزاری فارس در یک گزارش کاملا امنیتی ریحانه انصاری‌نژاد و آنیشا اسدالهی را به ارتباط با «گروه‌های ضد انقلاب و جاسوسان فرانسوی» متهم کرد و مدعی شد نیروهای امنیتی آنها را در یک «جلسه تشکیلاتی» که از سوی «عناصر خارج از کشور» هدایت می‌شد، بازداشت کرده‌اند.

آنیشا اسدالهی، مترجم سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که دادگاه انقلاب تهران او را به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم کرده بود، چهارم مرداد برای اجرای حکم به زندان اوین رفت. کیوان مهتدی، همسر او از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان حبس شده است.

رضا شهابی، حسن سعیدی دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان از دیگر فعالان کارگری بازداشت شده در اردیبهشت ۱۴۰۱ هستند که از آن زمان در زندان حبس شده‌اند.