۱۴ سوخت‌بر بلوچ بر اثر سیل ناپدید شدند. پیکر هفت تن از آنها پیدا شده است و جستجو برای یافتن جسد پنج تن دیگر ادامه دارد.

صبح یکشنبه ۸ مرداد خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گزارش کرد پیکر هفتمین سوخت‌بر سیل‌زده در رودخانه «نهنگ» منطقه «پیرکور» شهرستان سرباز پیدا شده است و «و تلاش برای پیدا کردن مابقی سوخت‌بران از سوی مردم محلی‌ همچنان ادامه دارد.»

حال‌وش که به صورت ویژه اخبار مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد هم چند ساعت بعد، از احراز هویت یکی از سوخت‌بران ناپدیدشده خبر داد. بر بنیاد گزارش حال‌وش، بالانچ اربابی، ۱۶ساله یکی از سوخت‌بران مفقود شده در سیلاب است که هنوز اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.

سوخت‌بران بلوچ که برای تأمین معاش جانشان را در گذر از ایستگاه‌های ایست و بازرسی، تعقیب و گریز ماموران دولتی و حوادث جاده‌ای قمار می‌کنند، طی روزهای چهارم و پنجم مرداد در منطقه پیرکور گرفتار سیل شدند.

سوخت‌بران بخش بزرگی از نیروی کار «غیررسمی» در بلوچستان هستند که از سر ناچاری و به دلیل نبود مشاغل رسمی در این منطقه به این کار روی آورده‌اند.

حال‌وش به نقل از منابع حکومتی اعلام کرده است در سال ۱۴۰۱، ۱۶۸ سوختبر در محور ایرانشهر ـ سرباز جان خود را از دست دادند. تیراندازی ماموران دولتی یا تصادف در جریان تعقیب و گریز ماموران دولتی دو عامل با فراوانی زیاد در مرگ سوخت‌بران بلوچ هستند.

بلوچستان به عنوان بخشی از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین منطقه ایران به شمار می‌رود. نرخ رسمی مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال در این منطقه حدود ۳۳ درصد گزارش شده است.