یکشنبه هشتم مرداد بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق کارکنان فولاد در چند شهر و پرستاران بیمارستان خمینی تهران در اعتراض به وضعیت معیشتی و عملی نشدن وعده‌ مقام‌های دولتی تجمع کردند.

مانند هفته‌های قبل بازنشستگان تأمین اجتماعی در اهواز، شوش، کرمانشاه و رشت به خیابان آمدند.

در اهواز بازنشستگان با در دست داشتن یک پلاکارد بزرگ که بر آن نوشته شده بود «احکام وکیل با شرافت فرزانه زیلابی ملغی باید گردد» شعار دادند: «نه خواری نه ذلت، مرگ بر این عدالت»، «تأمین پردرآمد، دولت بی‌کفایت چه بر سر تو آورد».

آن‌ها همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم را با شعار «رئیسی بی‌عرضه، برگرد برو تو حوزه» خطاب قرار دادند. «مدعی عدالت، خجالت خجالت» و «درمان رایگان حق مسلم ماست» از دیگر شعارهای بازنشستگان در اهواز بود.

در شوش هم بازنشستگان تأمین اجتماعی با شعار «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه» در خیابان حضور یافتند. علاوه بر این در شهرهای رشت و کرمانشاه نیز گروهی از بازنشستگان مقابل ساختمان تأمین اجتماعی تجمع کردند.

تجمع بازنشستگان در رشت در هفته‌های گذشته با خشونت ماموران پلیس همراه شده بود.

دولت ابراهیم رئیسی در نخستین روزهای آغاز به کار خود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به بهانه کسری بودجه متوقف کرد و در نهایت هم لایحه دائمی‌سازی همسان‌سازی را از مجلس شورای اسلامی پس گرفت.

افزایش ۲۱ تا ۲۷ درصدی دستمزد و حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حالی که نرخ تورم سالانه بیش از ۴۴ درصد گزارش شده بود، جمعیت حدود چهار میلیون نفری مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را با فقر خشن دست به گریبان کرده است.

همزمان با اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی، گروهی از بازنشستگان صندوق حمایت از کارکنان فولاد هم در تهران و اصفهان تجمع کردند تا به تاخیر در پرداخت مطالبات معوقه، اجرا نشدن همسان‌سازی و افزایش نیافتن حقوق خود در سال ۱۴۰۲ اعتراض کنند.

تجمع پرستاران بیمارستان خمینی تهران

در تهران گروهی از پرستاران بیمارستان خمینی هم در اعتراض به اجرا نشدن طرح تعرفه‌گذاری به شیوه درست و وضعیت معشیتی خود مقابل بیمارستان تجمع کردند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از این پرستاران طرح تعرفه‌گذاری در حال اجرا را «شکست‌خورده» خواند و نوشت پرستاران خواهان پرداخت فوری مطالبات معوقه خود هستند.

طرح تعرفه‌گذاری خدمات درمانی که با تأخیری چندساله اجرا شده است شکاف دستمزد بخش مراقبت و پزشکان را تا چند برابر افزایش می‌دهد و هزاران پرستار را که با قراردادهای مختلف تحت پیمان شرکت‌های پیمانکاری استثمار می‌شوند، به ساعت‌های کار طولانی، اضافه‌کاری اجباری در برابر دستمزد اندک مجبور کرده است.

تجمع کارکنان نفت در گچساران

در یک خبر دیگر گروهی از کارکنان واحد بهره‌برداری نفت و گاز گچساران خواهان اجرای ماده ۱۰ قانون کارکنان وزارت نفت «برای همه کارکنان» شدند. این ماده از آئین‌نامه اجرایی وزارت نفت حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت را تابع آیین‌نامه داخلی می‌داند. وزارت نفت معتقد است که تنها بخشی از کارکنان رسمی را مشمول این ماده می‌داند.

کارکنان رسمی وزارت نفت همچنین خواستار حذف سقف حقوق و کاهش مالیات بر دستمزد شدند.

کارکنان رسمی وزارت نفت پیش از این نیز چند مرتبه به صورت جمعی به اجرای ناقص ماده ۱۰ اعتراض کرده بودند.