شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی دو زن روزنامه‌نگار را به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم کرد.

حسن همایون، همسر سعیده شفیعی در توییتر نوشت: «با رأی دادگاه انقلاب، همسرم سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری برای اتهام اجتماع و تبانی، هشت ماه حبس برای فعالیت تبلیغی علیه نظام، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌ها محکوم شدند.»

مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه‌نگار دیگر که متهم این پرونده بود از اتهام‌های انتسابی تبرئه شد.

جلسه دادرسی به اتهام‌های این سه زن روزنامه‌نگار ۱۲ تیر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

این جلسه چهار ساعته بر مطالب نوشته‌شده‌ی سه روزنامه‌نگار زن تمرکز داشت و آن‌ها نیز از نوشته‌ها و وظایف روزنامه‌نگاری خود دفاع کردند. در میانه جلسه، ایمان افشاری، قاضی دادگاه موضوع حجاب و مخالفت سه روزنامه‌نگار با حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرد که در اتهام‌های آن‌ها عنوان نشده بود. از آن زمان موضوع حجاب اجباری مسئله اصلی دادگاه شد.

همچنین برای نخستین‌بار به یکی از نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران (بدرالسادات مفیدی) اجازه داده شد که در دفاع از این سه روزنامه‌نگار و پرونده آن‌ها سخن بگوید.

دیده‌بان حقوق بشر در روز برگزاری دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتهام‌های این سه روزنامه‌نگار به‌دلیل گزارشگری و نوشته‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است و هر کدام از این اتهام‌ها می‌تواند منجر به محکومیتی تا پنج سال زندان شود. این نهاد مدافع حقوق بشر گفت اتهام‌های این روزنامه‌نگاران باید لغو شود.

مأموران سپاه پاسداران سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار اقتصادی باسابقه را دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در منزل شخصی‌اش در تهران دستگیر کردند. شفیعی در روز ۱۸ بهمن با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

سازمان اطلاعات سپاه همچنین نسیم سلطان‌بیگی را شامگاه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران بازداشت کرد. او که از جمله با روزنامه‌های شرق، آرمان و شهروند همکاری کرده است در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد شد. سلطان‌بیگی در سال‌های گذشته نیز به‌دلیل فعالیت‌های دانشجویی چند بار بازداشت شده بود.

مهرنوش زارعی هنزکی هم دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در منزل مادرش در تهران بازداشت کردند. او سابقه همکاری با خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را دارد و در اواخر بهمن با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.

پس از جنبش سراسری ژینا (مهسا) امینی در ایران چندین روزنامه‌نگار زندانی شده و یا تحت فشار قرار گرفتند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر نوشته است که روند محکومیت روزنامه‌نگاران در روزهای اخیر شدت یافته است؛ از جمله در روزهای اخیر بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و مرضیه محمودی، سردبیر پایگاه خبری تجارت‌نیوز نیز به شیوه مشابهی محکوم شده‌اند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دستگاه قضایی خواست که صدور احکام قضایی سنگین و غیرمتعارف علیه روزنامه‌نگاران را متوقف کند.

محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگاری که قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی را بازتاب دادند و مدت‌هاست که در بازداشت به‌سر می‌برند، به‌تازگی برگزار شد و این دو روزنامه‌نگار نیز در جلسات غیرعلنی دادگاه از خود و وظایف روزنامه‌نگاری خود دفاع کردند.