به‌گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عراق و آمریکا پس از دو روز مذاکره میان نمایندگان وزارت‌های دفاع دو کشور چهارشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت در بیانیه مشترکی اعلام کردند که جدا از فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی، دو طرف برای تقویت توان نیروهای امنیت داخلی عراق همکاری‌های نظامی خود را ادامه خواهند داد.

در این مذاکرات ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق و سیلست والاندر، معاون وزیر دفاع آمریکا ریاست هیئت‌های دو طرف را برعهده داشتند و مجموعه‌ای از مسائل دفاعی دوجانبه را در آمریکا مورد بررسی قرار دادند.

در بیانیه مشترک آمده است که هیئت‌های عراقی و آمریکایی بار دیگر بر پایبندی خود به توسعه توانایی امنیتی و دفاعی عراق و تعمیق همکاری امنیتی در مجموعه کاملی از مسائل برای تقویت منافع مشترک در امنیت و حاکمیت عراق و ثبات منطقه تأکید کردند.

توان نهادهای امنیتی عراق با کمک‌های نظامی آمریکا و برنامه همکاری امنیتی از جمله تأمین مالی نظامی خارجی و فروش سلاح و همچنین امکانات آموزشی برای نظامیان عراقی و افزایش مشارکت عراق در رزمایش‌های نظامی زیر نظر فرماندهی مرکزی آمریکا از دیگر موضوعات مورد بحث در این مذاکرات بود.

براساس این بیانیه، هیچ نیروی آمریکایی با مأموریت رزمی در عراق حضور ندارد و همه نیروهای نظامی آمریکا همچنان به دعوت دولت عراق برای آموزش و مشاوره و کمک و تبادل اطلاعات در حمایت از عراق به‌منظور تضمین شکست دائمی گروه «دولت اسلامی» (داعش) در این کشور حضور دارند.

همچنین در بیانیه مشترک بر پایبندی عراق به حفاظت از افراد و مستشاران آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی و کاروان‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک تأکید شده است.

قرار شد که کمیته‌ نظامی مشترک بلندپایه میان دو کشور برای بررسی روند پیش رو تشکیل شود.

وزارت دفاع عراق همچنین اعلام کرد که ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق سه‌شنبه شب ۱۷ مرداد / ۸ اوت با جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد.

در این دیدارها نیز همکاری‌های امنیتی عراق و آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر دفاع عراق در رأس هیئتی شامل رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم و رئیس ستاد ارتش و جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق به آمریکا سفر کرده است.

پارلمان عراق در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سال ۲۰۲۱ رأی به خاتمه عملیات نظامی نیروهای خارجی در عراق داد.

محمد الشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق ۲۵ دی‌ماه سال گذشته (۱۵ ژانویه سال جاری میلادی) در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود: «فکر می‌کنیم به نیروهای خارجی نیاز داریم و از بین بردن داعش نیاز به زمان بیشتری دارد.»

ایالات متحده نیروهای خود را در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج کرد، اما دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا هزاران سرباز را سه سال بعد به عراق و سوریه فرستاد تا نبرد با داعش را تقویت کنند.

در حال حاضر، آمریکا ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه برای کمک به نیروهای محلی در مبارزه با داعش دارد که در سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از خاک هر دو کشور را تصرف کرد.