وزارت امور خارجه کره جنوبی جمعه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت اظهار امیدواری کرد که موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به‌راحتی حل شود.

این وزارتخانه اعلام کرد که از گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه ایران به‌عنوان بخشی از توافقی که بر اساس آن پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده را در قبال آزادسازی شش میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدودشده خود در کره جنوبی آزاد می‌کند، اطلاعی ندارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است: «دولت ما از نزدیک با کشورهای درگیر مانند ایالات متحده آمریکا و ایران برای حل موضوع دارایی‌های مسدودشده رایزنی کرده است و امیدواریم که این موضوع به‌شکل دوستانه حل شود.»

نیویورک‌تایمز پنج‌شنبه شب ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت از شروع فرآیند تبادل پنج زندانی ایرانی‌آمریکایی با آزادسازی شش میلیارد دلار از پول بلوکه‌شده فروش نفت ایران در کره‌جنوبی خبر داد و نوشت ایران تنها می‌تواند از این پول برای خرید غذا، دارو و تجهیزات بیمارستانی زیر نظر دولت قطر استفاده کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اما در بیانیه‌ای گفت کنترل بر نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف‌شده در اختیار تهران است.

در مقابل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بر اساس پیش‌نویس توافق آزادی پنج زندانی ایرانی‌آمریکایی در ایران، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نمی‌شود و «دارایی‌های ایران به حساب‌های محدودی منتقل خواهد شد تا برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرند».

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از خانواده‌های زندانیان ایرانی‌آمریکایی نوشت مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را به یک خانه امن منتقل کرده‌اند، برخی نیز گفته‌اند که آن‌ها را به هتلی در مرکز تهران منتقل کرده‌اند.

بلینکن افزود آمریکا با خانواده پنج زندانی ایرانی‌آمریکایی در تماس است و انتقال آن‌ها به حبس خانگی نخستین گام در راستای آزادی آن‌هاست. او گفت: ‌ «فکر می‌کنم که این آغاز پایان این کابوس است، کابوسی که این خانواده‌ها تجربه کردند.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به شبکه الجزیره گفت مذاکره با ایران برای آزادی زندانیان ادامه دارد.

او گفت شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت بودند اکنون در حبس خانگی به‌سر می‌برند. او پیشرفت کار تا این لحظه را گامی مثبت دانست و گفت «این یک توافق امضا شده نیست و امیدواریم که در آینده نزدیک اعلام کنیم که توافق منعقد شد».

جان کربی همچنین تأکید کرد که آن‌چه قرار است رخ دهد  قرار دادن برخی از اموال مسدودشده ایران در حساب‌هایی تنها برای به‌کارگیری در امور انسانی است و مذاکراتی درباره بازگشت به برجام با ایران در دستور کار نبوده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۷ مرداد در یک نشست خبری درباره موضوع تبادل زندانیان با آمریکا گفته بود: «تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما هیچ پیش‌شرطی در این زمینه در نظر نمی‌گیریم. ما به طرف‌های واسط در این رابطه اعلام کرده‌ایم که در چارچوب مورد توافق، تبادل زندانیان را انجام می‌دهیم.»

شهروندان ایرانی‌آمریکایی که مذاکرات درباره آزادی آن‌ها انجام می‌شود عبارتند از: سیامک نمازی، ۵۱ ساله که از ۲۰۱۵ میلادی دوره ۱۰ ساله زندان برای «همکاری با دولت متخاصم» می‌گذراند. عماد شرقی، تاجری که از ۲۰۲۰ میلادی دوره ۱۰ساله زندان به جرم «جاسوسی» را سپری می‌کند. سیامک طاهباز که در ۲۰۱۸ میلادی همراه با دیگر چهره‌های نام‌آشنای مدافع حیات‌وحش ایران زندانی شد و دوره ۱۰ ساله زندان «برای ارتباط با دولت آمریکا» را می‌گذارند.

روزنامه «خراسان» در شماره دوشنبه ۱۶ مرداد خود نوشت نفر چهارم «شهاب دلیلی نام دارد و از سال ۱۳۹۵ در زندان به‌سر می‌برد». این روزنامه از بازداشت «نفر پنجم» هم خبر داد.

تمامی این افراد اتهام‌های خود را رد کرده‌اند و دولت آمریکا می‌گوید آن‌ها «به ناحق زندانی» شده‌اند.