خاویر میلِی، نامزد راست افراطی در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در آرژانتین بیشترین آرای به صندوق ریخته‌شده را به دست آورده است. انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزدهای نهایی پست ریاست جمهوری در انتخابات سراسری اکتبر روز یکشنبه ۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد برگزار شد.

در انتخابات مقدماتی روز یکشنبه میلِی بسیار بهتر از حد انتظار عمل کرد و به مدعی اصلی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بدل شد. با شمارش حدود ۹۲ درصد از آرا در مراکز رأی گیری، میلِی حدود ۳۰ درصد از کل آرا را به خود اختصاص داد. نامزدهای ائتلاف اصلی مخالف ۲۸ درصد دوم و ائتلاف حاکم فعلی با ۲۷ درصد سوم شد.

خاویر میلِی که یکی از عشاق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است، می‌گوید که برنامه‌اش برای اقتصاد بحران زده آرژانتین، انحلال بانک مرکزی است. او می‌گوید تغییرات اقلیمی دروغ است و برنامه‌اش آن است که مالکیت سلاح در این کشور به مراتب آسان‌تر شود.

این نامزد راست افراطی و چهره نوظهور راست‌گرایان جهان هم‌آواز با دیگر هم‌مسلکانش معتقد است که آموزش جنسی، ترفندی برای تخریب خانواده است و چون انسان مالک بر بدنش است، فروش اعضای بدن انسان باید قانونی باشد.

ستاره بخت خاویر میلِی در آسمان غمزده کشوری که با بی‌سابقه‌ترین بحران اقتصادی سال‌های گذشته دست به گریبان است، زمانی اوج گرفت که او شعارهای سیاسی‌اش را بر حمله به «طبقه سیاستمداران کنونی» یا آن چیری که او «کاست سیاسی فاسد آرژانتین» می‌خواند، متمرکز کرد.  

میلِی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات مقدماتی در ستاد انتخاباتی‌اش جشنی برپا کرد و به هوادارنش قول داد که «به کاست سیاسی انگلی، فاسد و بی‌فایده‌ای که در این کشور وجود دارد پایان دهد».

او گفت: «امروز ما اولین گام را برای بازسازی آرژانتین برداشتیم.»

قبل از انتخابات، تحلیلگران هشدار داده بودند که نمایش بهتر از حد انتظار برای میلِی، ۵۲ ساله، احتمالاً بازارهای مالی را آشفته خواهد کرد و منجر به سقوط شدید ارزش پزو آرژانتین خواهد شد. آن‌ها همچنین به عدم اطمینان در مورد سیاست‌های اقتصادی که در صورت رئیس جمهور شدن او ممکن است اجرا شود هم به عنوان تهدیدی بزرگ برای اقتصاد این کشور اشاره کرده بودند.

شورش علیه طبقه حاکم

اگرچه رأی‌گیری روز یکشنبه تنها برای تعیین نامزدهای نهایی برای بلوک‌های سیاسی مختلف بود، اما به عنوان یک نظرسنجی سراسری در مورد جایگاه نامزدها در کنار آرژانتینی‌ها در انتخابات اکتبر تلقی می‌شد.

میلِی که از سال ۲۰۲۱ قانونگذار مجلس سفلی کنگره آرژانتین بوده است، در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در حزب آزادی – حزبی که او نماینده‌اش است – رقیبی نداشت.

نتایج اولیه حاکی از آن است که آرژانتین به جدیدترین کشور در آمریکای لاتین تبدیل شده است که رأی دهندگان به عنوان راهی برای ابراز خشم علیه سیاستمداران سنتی به یک نامزد راست افراطی روی می‌آورند.

نارضایتی در آرژانتین گسترده است. این کشور با تورم سالانه بیش از ۱۰۰ درصد، فقر رو به افزایش و کاهش مداوم ارزش پول دست و پنجه نرم می‌کند. در چنین وضعی ستاره بخت میلِی با پیشنهاد او برای کنار گذاشتن پزو و استفاده از دلار آمریکا در مبادلات درخشیدن گرفت. پیشنهادی که اقتصاد‌دانان مخالف او سعی می‌کنند به شیوه علمی و با زبانی که پر از لغات ناآشنا برای اکثر رای‌دهندگان است آن را رد کنند ولی عموم مردم ناراضی هنوز آن را راهی برای رهایی از فشارهای اقتصادی تصور می‌کنند.

آسوشیتدپرس در گزارشی که در همین زمینه از آرژانتین تهیه کرده از قول چندین رأی‌دهنده نوشته است که آن‌ها «دلاری شدن اقتصاد آرژانتین» را تنها راه رهایی از فشار اقتصادی کنونی می‌دانند و به برنامه میلِی باور دارند.

اما چرخش به راست تنها مختص حزب آزادی و خاویر میلِی نیست. در ائتلاف اصلی اپوزیسیون هم که نامش «اتحاد برای تغییر» است، به نظر می‌رسد که رأی‌دهندگان آماده حرکت بیشتر به سمت راست هستند. در آن ائتلاف هم پاتریشیا بولریچ، وزیر امنیت سابق این کشور به راحتی بر یک رقیب میانه‌رو‌تر، غلبه کرد.

ائتلاف نیروهایی که هم‌اکنون در قدرتند و نامشان را «اتحاد برای میهن» گذاشته‌اند به دلیل وضعیت بد اقتصادی، در رتبه سوم از نظر کل آرای انتخابات مقدماتی قرار دارند. سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد کنونی، کاندیدای ریاست جمهوری از این ائتلاف شد. او هم در جدال درون ائتلافی به راحتی خوان گرابوا، چهره چپ‌گرای این ائتلاف را شکست داد.