انتخابات ریاست جمهوری اکوادور که تحت تأثیر قتل یکی از نامزدهای این انتخابات قرار داشت یکشنبه ۲۹ مرداد / ۲۰ اوت با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و مردم به رئیس جمهوری جدید رأی دادند.

با شمارش ۷۵ درصد آرا، لوئیزا گونزالس سیاستمدار چپ‌گرا از حزب «جنبش انقلاب شهروندی» با کسب ۳۳ درصد آرا از رقیب خود دانیل نوبوآ نامزد جناح راست که ۲۴ درصد آرا را به دست آورد، پیشی گرفته است. با این نتیجه گونزالس باید در دور دوم با نوبوآ، تاجر موز در دور دوم که ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر برگزار خواهد شد، رقابت کند.

«ما تاریخ را می‌سازیم»

گونزالس در مراسمی در جنوب کیتو، پایتخت اکوادور به حامیان خود گفت: «ما جشن می‌گیریم زیرا در حال ساختن تاریخ هستیم؛ حتی اگر بسیاری از ما نادیده گرفته شده‌ایم. امروز ما تاریخ متفاوتی را آغاز کرده‌ایم.» او یکی از حامیان سابق رافائل کورئا، رئیس جمهوری پیشین اکوادور از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۷ است. کورئا در سال ۲۰۲۰ به دلیل فساد مالی به طور غیابی به هشت سال زندان محکوم شد.

«جنبش انقلاب شهروندی»، حزبی با گرایش سوسیالیسم دموکراتیک در اکوادور است که توسط حامیان رافائل کورئا تأسیس شد و در دوران ریاست جمهوری لنین مورنو از ائتلاف پائیس متعلق به کورئا فاصله گرفت.

دانیل نوبوآ ۳۵ ساله نیز گفت مردم اکوادور پیروز شده‌اند. او گفت: «کاندیدای جوانان، افرادی که به دنبال امید هستند و می‌خواهند اکوادور را تغییر دهند، پیروز شده است.» او مشتاقانه در انتظار دور دوم رقابت با گونزالس است.

نوبوآ از حزب «اکوادور متحد» است که در سال ۲۰۱۸ ثبت شد. بنیانگذار آن ادوین مورنو، برادر لنین مورنو رئیس جمهوری سابق است.

Ad placeholder

فضای آرام اما ملتهب

دیانا آتامنت، مدیر اداره انتخابات اکوادور، شامگاه یکشنبه در آغاز شمارش آرا گفت به لطف همکاری مشترک نیروهای مسلح، پلیس و بیش از ۴۰ هزار کارمند حوزه انتخابات، روز دموکراسی کاملاً آرام و مسالمت‌آمیز برگزار شد.

آندرس گونزالس، تحلیلگر سیاسی به خبرگزاری آلمان گفت، حدود ۱۰ روز پس از ترور فرناندو ویاویسنسیو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اکوادور به ضرب گلوله، اوضاع آرام اما بسیار ملتهب بود. او گفت: «انتخابات اکنون به طور ناگهانی یک رویداد خطرناک شده است و فضای ترس وجود دارد. برای ما این وضعیت غریب است، هرگز چنین نبود که وقتی به شعبه رأی می‌روی بترسی.»

رأی‌دهندگان روز گذشته نامطمئن به اطراف نگاه می‌کردند، خودروهای مشکوک بررسی می‌شدند. نامزدها جلیقه‌های ضد گلوله می‌پوشیدند و هنگام رأی‌دادن نیروهای امنیتی آن‌ها را محاصره می‌کردند، ارتش با ده‌ها هزار سرباز در خیابان‌ها و مراکز رأی‌گیری حضور چشمگیری داشت.

کشته شدن سیاستمداران اپوزیسیون

فرناندو ویاویسنسیو، سیاستمدار اپوزیسیون، که نامش هنوز در برگه‌های رأی بود، یک هفته‌ونیم پیش، پس از یک کارزار انتخاباتی در کیتو به ضرب گلوله کشته شد. دولت تبهکاران سازمان‌یافته را مسئول این جنایت دانست.

ویاویسنسیو پیش از ترور از سوی رهبران کارتل سینالوآی مکزیک، از قدرتمندترین گروه‌های سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر در اکوادور تهدید شده بود. او اعلام کرده بود که می‌خواهد با فساد و جنایت مبارزه کند.

ویاویسنسیو به‌عنوان نامزد جنبش چپ دموکراتیک Construye (بساز!) یا MC25  در کارزار انتخابات ریاست جمهوری اکوادور شرکت کرده بود و در آخرین نظرسنجی‌ها در رتبه چهارم یا پنجم قرار داشت.

این حزب یک هفته پیش کریستیان زوریتا، روزنامه‌نگار را به‌عنوان نامزد جدید خود معرفی کرد.

Ad placeholder

پنج‌ روز پس از ترور فرناندو ویاویسنسیو، مردان مسلح ناشناس پدرو بریونس، از رهبران محلی حزب چپ‌گرای «انقلاب شهروندی» را در خانه‌اش به قتل رساندند.

انتخابات زودهنگام زمانی ضروری شد که گیرمو لاسو، رئیس جمهوری این کشور در میانه استیضاح او به اتهام اختلاس، مجلس ملی را منحل کرد.

اکوادور که گذشته‌ای آرام داشت در حال حاضر به‌عنوان کشور محل عبور کوکائین شناخته می‌شود و گروه‌های تبهکار بر سر مسیرهای قاچاق مواد مخدر با یکدیگر در نبردند. این کشور آمریکای جنوبی با حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت با موج فزاینده خشونت روبه‌روست. نرخ قتل در این کشور بالاست و در سال گذشته از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۵ نفر به قتل رسیدند که این تعداد حتی از مکزیک و برزیل نیز بیشتر است.