نمایندگان کشورهای عضو بریکس (BRICS ـ حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) موسوم به قدرت‌های اقتصادی نوظهور، امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد / ۲۲ اوت در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گردهم می‌آیند.

نمایندگان بریکس می‌خواهند در مورد معیارهای پذیرش اعضای جدید بحث کنند. دست‌کم ۱۹ کشور از جمله ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی خواهان پیوستن به این گروه اقتصادی هستند.

رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در اجلاس بریکس به‌شکل حضوری شرکت خواهند کرد اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌صورت ویدئویی در آن شرکت خواهد کرد و به جای او سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ژوهانسبورگ رفته است. پوتین به دلیل حکم پیگردی که دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه علیه او صادر کرده است، سفر نمی‌کند.

در سال ۲۰۲۲ بریکس اعلام کرد که شمار کشورهای عضو را افزایش خواهد داد. در ابتدای سال جاری ریاست این سازمان از چین به آفریقای جنوبی منتقل شد و تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و سپس به کشور بعدی منتقل می‌شود.

این کشورها مدعی‌ اند که نقش مهم‌تری در تغییر نظم جهانی در آینده ایفا خواهند کرد. کشور میزبان آفریقای جنوبی نیز هدف مشارکت بیشتر قاره آفریقا را دنبال می‌کند. اما پنج کشور عضو اصلی آن یک جبهه هماهنگ را تشکیل نداده‌اند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی و روسیه در روزهای اخیر این نشست را جبهه‌ای در مقابله با نظام «تک‌قطبی آمریکا در جهان» توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در پیوند با برگزاری این اجلاس گفت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست بریکس پیام روشنی ارائه خواهد کرد: «در جهانی پر از اختلاف و غرق در بحران، هیچ جایگزین معتبری برای همکاری وجود ندارد.»

سخنگوی سازمان ملل گفت: «دبیرکل سازمان ملل از رهبران خواهد خواست که با همبستگی و فوریت در مورد مسائل مختلف از جمله تغییرات آب و هوا و بازسازی سیستم مالی بین‌المللی و غیره اقدام کنند.»

اجلاس بریکس ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور / ۲۲ تا ۲۴ اوت برگزار می‌شود. آفریقای جنوبی ۶۷ کشور «جنوبی جهان» و آفریقا را به این اجلاس دعوت کرده است.