حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز چهارشنبه یکم شهریور از تأیید رأی متهمان پرونده روح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور خبر داد.

براین اساس، حمید قره‌حسنلو به ۱۵سال حبس نفی بلد (زندان در تبعید)؛ رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد؛ محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی و فرزانه قره حسنلو (همسر حمید قره‌حسنلو) هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

فاضلی هریکندی گفت: «اتهام متهمان این پرونده که رسیدگی و منتهی به صدور حکم محکومیت قطعی شد، قتل عمد نبوده بلکه حسب مورد افساد فی الارض و محاربه بوده است.»

بدین ترتیب دیوان عالی کشور احکام صادره در دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در مورد همه محکومان این پرونده به‌جز آرین فرزام‌نیا که گفته شده به بیماری افسردگی مبتلا است را تأیید کرد.

آن‌ها متهم بودند که در جریان جنبش سراسری سال گذشته یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان را در کمال‌شهر کرج کشته‌اند.

حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست، و همسرش فرزانه ۱۲ آبان‌ماه سال گذشته پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، معترض نوجوان کشته‌شده در کرج، در یورش نیروهای امنیتی به خانه خود بازداشت شدند.

سپس دادگاه انقلاب اعلام کرد که حمید قره‌حسنلو به اتهام «مشارکت» در کشته‌شدن روح‌الله عجمیان، به اعدام، و فرزانه‌ قره‌حسنلو به ۲۵ سال حبس و زندان در شهری دوردست محکوم شده است.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه شد تا این‌که ۱۳ دی‌ماه سال گذشته امیر هاشمی،  مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده عجمیان خبر داد.

با افزایش فشارهای بین‌المللی، ۲۸ فروردین‌ماه سال جاری احکام تازه‌ای برای بازداشت‌شدگان پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان، از جمله زوج قره‌حسنلو، صادر شد و حمید قره‌حسنلو به «۱۵ سال حبس در تبعید در یزد» و فرزانه قره‌حسنلو به «۵ سال حبس در تبعید در مشهد» محکوم شدند.

بقیه متهمان پرونده به‌جز آرین فرزام‌نیا نیز همین احکامی را دریافت کردند که در دیوان عالی کشور تأیید شدند.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو متهم ردیف اول این پرونده که آن‌ها نیز در مراسم چهلم حدیث نجفی شرکت کرده بودند پس از شکنجه شدن در زندان، ۱۷ دی‌ماه سال گذشته اعدام شدند. اعدام این دو معترض جنبش سراسری با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.