رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار و رهبر گروه نظامی خصوصی «واگنر» در سقوط هواپیمایی در شمال مسکو، کشته شد. در ماه ژوئن ۲۰۲۳، پس از اختلاف با وزیر دفاع روسیه، یوگنی پریگوژین نیروهایش را از جبهه جنگ اوکراین به سمت مسکو گسیل کرد و در نتیجه به شورش علیه کرملین متهم شد.

در روز ۲۳ اوت/ اول شهریور خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد رهبر گروه نظامی واگنر در هواپیمایی بود که در شمال روسیه سقوط کرد. این خبرگزاری نوشت که در این هواپیما سه نفر خدمه و هفت نفر مسافر بودند و نام یوگنی پریگوژین در میان مسافران است.

مشخص نیست که یوگنی پریگوژین به چه دلیل مسافر این جت خصوصی بوده است اما آخرین خبر موجود از او در یک ویدئو بود که خودش دو روز پیش از مرگ منتشر کرد و ادعا کرد که در آفریقاست. این ویدئو، اولین محتوای تصویری منتشر شده از پریگوژین پس سازماندهی شورش کوتاه‌مدت علیه کرملین بود.

این ویدئو در حساب‌های مرتبط با گروه واگنر در پیام‌رسان تلگرام منتشر شد. پریگوژین درحالی‌که لباس نظامی پوشیده و اسلحه به دست دارد ادعا می‌کند که گروه واگنر در حال نیروگیری است. رهبر ۶۲ ساله این گروه نظامی خصوصی می‌گوید که واگنر در حال انجام عملیات «جستجو و شناسایی» در آفریقاست و می‌خواهد آفریقا را «آزادتر» کند.

او ادعا می‌کند که گروه واگنر در آفریقا در حال «انجام وظایف تعیین‌شده» است اما مشخص نمی‌کند که چه کارفرمای دولتی و یا غیردولتی‌ای این وظایف را برای گروه نظامی خصوصی واگنر مشخص کرده است. در این ویدئو رهبر واگنر همچنین می‌گوید که نیروهای او آفریقا را برای «داعش، القاعده و دیگر گانگسترها»، جهنم کرده‌اند.

پریگوژین از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود و همین نزدیکی منجر به ایجاد گروه خصوصی نظامی واگنر در سال ۲۰۱۴ شد. کرملین از سال ۲۰۱۴ از نیروهای واگنر برای گسترش حضور نظامی روسیه در خاورمیانه و آفریقا استفاده کرد. این نیروها سپس وارد جنگ اوکراین شدند. پیمانکاری این نیروها در جنگ اوکراین، نهایت به اختلاف پریگوژین و کرملین انجامید. پریگوژین ماه‌ها از عملکرد نظامی روسیه در اوکراین و پرداختی‌ها به نیروهایش شکایت داشت و سپس گفت که وزارت دفاع روسیه نیروهای او را هدف قرار داده است.

در ژوئن ۲۰۲۳ پریگوژین با اعلام اینکه وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو به نیروهای واگنر خیانت کرده است، نیروهایش را به سمت مسکو گسیل کرد. حرکتی که شورشی کوتاه‌مدت علیه کرملین بود، در رسانه‌ها به‌عنوان کودتای واگنر علیه پوتین نامگذاری شد.

در تابستان ۲۰۲۳، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گفت‌وگویی‌ای را بین واگنر و مسکو ترتیب داد و با مداخله او، شورش علیه کرملین با انتقال نیروهای واگنر به بلاروس و در ازای عفو رهبر و نیروهای واگنر، توافق شد. پیش از انتقال به بلاروس، نیروهای واگنر، سلاح‌های خود را به ارتش روسیه تحویل دادند.

با وجود عفو توافق شده، و بستن پرونده کیفری علیه پریگوژین، پوتین پریگوژین را خائن خواند و گفت او را به سزای اعمالش خواهد رساند.