به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با نزدیک‌تر شدن به سالگرد جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی، فشارها بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات افزایش یافته است.

بر این اساس، در یک هفته اخیر نیروهای امنیتی دست‌کم ۹ تن از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته را بازداشت یا احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند.

در آخرین مورد، روز چهارشنبه یکم شهریور، نیروهای امنیتی نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده از جان‌باختگان اعتراضات چالوس را در منزل شخصی خود واقع در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بازداشت نسرین علیزاده در حالی صورت گرفته است که محمد (کوروش) وزیری، همسر شیرین علیزاده نیز ششمین روز از بازداشت خود را در زندان دستگرد اصفهان سپری می‌کند.

شیرین علیزاده، شهروند اصفهانی ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات چالوس، بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

هرانا افزوده است که روز سه‌شنبه ۳۱مرداد نیز نیروهای امنیتی مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی، از کشته‌شدگان جنبش ژینا را در نزدیکی خانه‌اش واقع در ساری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در تربت حیدریه نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی فرامرز آبیل، نوجوان ۱۵ ساله، برادر اسماعیل آبیل (براهویی) یکی از کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه ۱۴۰۱ را بازداشت کردند. اطلاعی از سرنوشت این نوجوان در دست نیست.

همچنین روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، معترض اعدام‌شده در منزل خانه‌اش بازداشت شد. نیروهای امنیتی شماری از لوازم الکترونیکی از جمله لپ‌‌تاپ و تلفن همراه او و اعضای خانواده را با خود بردند. محل نگهداری و اتهامات ماشاالله کرمی معلوم نیست.

محمد مهدی کرمی فرزند ماشاالله کرمی، به‌همراه محمد حسینی دو متهم ردیف اول پرونده موسوم به «قتل» روح‌الله عجمیان، یکی از افراد بسیج مراسم چهلم حدیث نجفی بودند که پس از شکنجه شدن در زندان سحرگاه ۱۷ دی ۱۴۰۱ اعدام شدند. اعدام این دو معترض جنبش سراسری با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.

روز گذشته، چهارشنبه یکم شهریور دیوان عالی کشور احکام دیگر متهمان این پرونده را تأیید کرد. بر این اساس، حمید قره‌حسنلو به ۱۵ سال زندان در تبعید، رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی هر کدام به ۱۰ سال حبس در تبعید، محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی و فرزانه قره حسنلو (همسر حمید قره‌حسنلو) هر کدام به پنج سال زندان در تبعید و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس در تبعید محکوم شدند.

در ادامه گزارش هرانا آمده است که نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۳۱ مرداد شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی از جان‌باختگان جنبش سراسری ۱۴۰۱ و تنها سرپرست یک فرزند هفت ساله را بازداشت کردند. شرمین حبیبی روز چهارشنبه یکم شهریور، با سپردن آزاد شد.

فریدون محمودی ۲۸ شهریور سال گذشته در جریان اعتراضات سقز هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. در اردیبهشت سال جاری دادسرای نظامی سقز و بانه شلیک نیروهای یگان ویژه به فریدون محمودی را تأیید کرد اما به دلیل آن‌چه «عدم امکان شناسایی مأمور شلیک‌کننده» عنوان شد، قرار منع تعقیب در این پرونده را صادر کرد.

در مورد دیگری از فشارها بر خانواده‌های کشته‌شدگان، اداره اطلاعات پیرانشهر دوشنبه ۳۰ مرداد حسن درافتاده و ماردین درافتاده، پدر و برادر کومار درافتاده، از جان‌باختگان جنبش، احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

منابع محلی گفته‌اند که «نیروهای امنیتی خانواده درافتاده را تهدید کرده‌‌اند که در سالگرد اعتراضات سراسری از شرکت در مراسم‌ و فعالیت در فضای مجازی خودداری کنند».

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هشتم آبان‌ماه سال گذشته کومار درافتاده، نوجوان ۱۶ ساله را با شلیک گلوله کُشتند. پیکر او ۹ آبان‌ ۱۴۰۱، در روستای زیوکه از توابع پیرانشهر به خاک سپرده شد.

همچنین نیروهای امنیتی پنج‌شنبه ۲۶ مرداد در فومن مهسا بصیر توانا، خواهر مهران بصیر توانا، از کشته‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی را که مادر دو فرزند است، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

هرانا پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره برخوردهای نهادهای امنیتی و قضائی با خانواده جان‌باحتگان اعتراضات از جمله حسین و مهدی کاظمی، سمیه کاظمی، علی آدینه‌زاده، گلدسته حسینی جهان‌آباد، مرضیه آدینه‌زاده، رضا و موسی آدینه‌زاده، سجاد پیرفلک، ماه‌منیر مولایی راد منتشر کرده بود.

جمهوری اسلامی در جنبش زن، زندگی، آزادی که از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز و به سرعت به جنبش سراسری ضدحکومتی تبدیل شد، صدها نفر را که بیشتر آن‌ها جوان بودند کُشت و یا زخمی و کور کرد. در جریان این جنبش هزاران نفر نیز بازداشت و زندان‌های ایران پُر از جوانان معترض شد.