نخستین مناظره داوطلبان نامزدی انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا، چهارشنبه شب ۲۳ اوت/ اول شهریور برگزار شد.

دونالد ترامپ که حاضر به شرکت در این مناظره نشده بود، در عوض در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون مجری سابق شبکه خبری فاکس شرکت کرد. این مصاحبه که از پیش ضبط شده بود پنج دقیقه پیش از شروع مناظره جمهوری‌خواهان در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) پخش شد.

در این مصاحبه ترامپ شرح داد که چرا تصمیم گرفته در مناظره شرکت نکند:

می‌بینید که نتایج نظرسنجی‌ها بیرون آمده و من با ۵۰ و ۶۰ امتیاز جلوتر هستم، در حالی که امتیاز برخی از آن‌ها یک و صفر و دو است. و خوب به خودم می‌گویم، من یکی دو ساعت بشینم جایی که قرار است افرادی که حتی قرار نیست نامزد انتخابات باشند من را آزار بدهند؟ باید این کار را کنم؟

همزمان با این مصاحبه، هشت نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ آمریکا بر روی صحنه به یکی از سوالات که در مورد حمایت از ترامپ بود، پاسخ می‌دادند.

از هشت نفر حاضر در مناظره شش نفر گفتند اگر ترامپ محکوم اما توسط حزب به عنوان نامزد انتخاب شود، همچنان از او حمایت خواهند کرد.

آسا هاچینسون، فرماندارسابق آرکانزاس که از معدود جمهوری‌خواهانی است که همیشه و آشکارا منتقد ترامپ بوده و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی دو نفری بودند که به این پرسش پاسخ منفی دادند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا در چهارماه گذشته با چهار کیفرخواست مواجه شده است. علاوه بر این پرونده‌های دیگری علیه ترامپ باز هستند و به صورت بالقوه امکان طرح شکایت‌های بیشتری نیز وجود دارد.

کیفرخواست‌‌های فعلی علیه ترامپ مربوط به وقایع ششم ژانویه، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده، دستکاری در اسناد مربوط به پرونده حق‌السکوت به هنرپیشه فیلم‌های بزرگسالان و نیز اتهام دخالت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا می‌شود.

اگر ترامپ یکی یا همه این دادگاه‌ها را ببازد و محکوم شود باز هم می‌تواند در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند. از نظر قانون اساسی ‌آمریکا تنها شرط‌های لازم برای نامزدی ریاست جمهوری، شهروندی بر اساس تولد در خاک آمریکا، داشتن حداقل ۳۵ سال سن و اقامت در آمریکا دست‌کم برای ۱۴ سال است که ترامپ همه این شرایط را دارد.

شش نامزد احتمالی جمهوری‌خواهی که در مناظره چهارشنبه شب گفتند در صورت محکومیت از ترامپ حمایت خواهند کرد، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا، مایک پنس معاون سابق ریاست جمهوری در زمان ترامپ، داگ بورگم فرماندار داکوتای شمالی، ویوک راماسوامی کارآفرین ثروتمند، تیم اسکات سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و نیکی هیلی فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی بودند.

نتایج یک نظر سنجی که هفته پیش توسط CBS News/YouGov  صورت گرفت، نشان می‌دهد که دونالد ترامپ با اختلاف قابل توجهی از سایر داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ جلوتر است. بر اساس این نظرسنجی ترامپ حمایت ۶۲ درصد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را خواهد داشت.

پس از ترامپ، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا قرار داشت که حمایت ۴۶ درصد جمهوری‌خواهان را دارد و باقی نامزد‌ها امتیازهای تک رقمی داشتند.

از دیگر مسائل مورد بحث در مناظره چهارشنبه شب، سقط جنین بود.

مایک پنس، با حمایت از ممنوعیت ۱۵ هفته‌ای سقط جنین گفت که «وقت چنین کاری رسیده بود»، دی‌سانتیس هم گفت که مفتخر است ممنوعیت شش‌هفته‌ای در فلوریدا با امضای او تبدیل به قانون شده است.

مایک پنس و ران دسنتیس در نخستین مناظره داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ آمریکا
مایک پنس و ران دسنتیس در نخستین مناظره داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ آمریکا، میلواکی(Photo by KAMIL KRZACZYNSKI / AFP)

نیکی هیلی تنها زن حاضر در این مناظره در مورد ممنوعیت احتمالی سقط جنین در سطح فدرال – که در میان بسیاری از آمریکایی‌ها نامحبوب است- محتاطانه نظر داد.

نیکی هیلی که خود را «طرفدار حق زندگی» توصیف می‌کند چنین استدلال کرد که ممنوعیت فدرال در کنگره تصویب نخواهد شد و خواست که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این زمینه به اتفاق نظر برسند.

مسأله تغییرات اقلیمی نیز در نخستین مناظره جمهوری‌خواهان مطرح شد.

در جریان بحث در این مورد، زمانی‌که ویوک راماسوامی تغییرات اقلیمی را انکار کرد، توسط تماشاچیان هو شد.

تا کنون ۱۴ نفر از حزب جمهوری‌خواه برای رقابت ۲۰۲۴ ریاست جمهوی آمریکا ثبت نام کرده‌اند. در مناظره چهارشنبه شب باقی ثبت‌نام‌کنندگان از نظر کمیته ملی شرایط لازم را برای شرکت در این مناظره نداشتند و سرنوشت آن‌ها در انتخابات مقدماتی روشن خواهد شد. 

در میان افرادی که در مناظره شرکت نداشتند نام لری الدر دیده می‌شد.

لری الدر، مجری یک برنامه رادیویی محافظه‌کار در ایالت کالیفرنیا است که مواضع راست افراطی را تبلیغ می‌کند. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفداران بسیاری دارد.

در اردوی دموکرات‌ها علاوه بر جو بایدن رئیس‌ جمهوری فعلی، دو نفر دیگر نیز برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام‌ کرده‌اند. ماریان ویلیامسون و رابرت کندی جونیور. ماریان ویلیامسون، نویسنده کتاب‌های خودیاوری (self-help) است و زمانی مشاور معنوی اوپرا وینفری بود. رابرت کندی جونیور، برادرزاده جان اف کندی، رئیس‌ جمهوری سرشناس آمریکایی است. رابرت کندی از فعالان سرسخت مخالف واکسیناسیون است.

از حزب مردم کورنل وست اندیشمند، نویسنده، فعال و استاد پیشین دانشگاه‌‌های ییل، هاروارد و پرینستون برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام‌ کرده است. وست به دلیل دیدگاه‌های مترقی و همچنین انتقادهای تندش از باراک اوباما  در عرصه سیاسی شناخته شده است. حزب مردم در نظام دو حزبی آمریکا حزب سومی است که سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و دیدگاه‌های مترقی دارد.

ثبت‌نام‌ و اعلام نامزدی به معنای حضور قطعی آنها در رقابت نهایی که پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود نخواهد بود و نامزدی این افراد نهایی نیست. نامزدها در طول سال آینده میلادی در رقابت‌های مقدماتی که از فوریه ۲۰۲۴ در ایالت‌ها برگزار می‌شود ابتدا باید درون حزب رقابت می‌کنند تا در نهایت هر حزب نامزد نهایی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.