دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پنج‌شنبه شب ۲۴ اوت/ دوم شهریور خود را تسلیم زندان فولتون کرد. اتهام‌های وارد به ترامپ دررابطه با تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات  ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا است.

مسئولان زندان پس از آن‌که ترامپ خود را تحویل داد، از او عکس گرفتند و او را انگشت‌نگاری کردند. این نخستین باری است که در تاریخ آمریکا، یک رئیس‌ جمهوری این کشور بازداشت می‌شود.

تصویر دونالد ترامپ که توسط مقام‌‌های زندان فولتون در تاریخ ۲۴ اوت ۲۰۲۳ گرفته شده
تصویر دونالد ترامپ که توسط مقام‌‌های زندان فولتون در تاریخ ۲۴ اوت ۲۰۲۳ گرفته شده -(Photo by Handout / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

دونالد ترامپ فقط ۲۰ دقیقه در زندان ناحیه فولتون بود و پس از آن با وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

دونالد ترامپ شب گذشته پس از مدت‌ها دوری از توییتر که اینک شبکه اجتماعی اکس نام دارد، به این شبکه بازگشت و عکس بازداشت خود را منتشر کرد.

به دنبال وقایع ششم ژانویه و حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، فعالیت ترامپ در توییتر ممنوع شده بود، اما ایلان ماسک صاحب فعلی این شبکه سال گذشته این ممنوعیت را رفع کرد. پست پنج‌شنبه شب ترامپ نخستین پست او پس از مدت‌‌ها به حساب می‌آید.

ترامپ پس از حضور در جورجیا بلافاصله در فرودگاه سوار بر هواپیمای شخصی خود شد و به باشگاه گلفش در ایالت نیوجرسی رفت.

ترامپ در فرودگاه به خبرنگاران گفت که تعقیب قضایی او با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و او بی‌گناه است:

«آنچه رخ داد مضحکه عدالت بود، من هیچ کار غلطی انجام نداده‌ام، و همه این را می‌دانند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفداران بسیاری دارد.

از عصر پنج‌شنبه ده‌ها نفر از طرفداران ترامپ برای حمایت از او در برابر زندان ناحیه فولتون تجمع کرده بودند.

طرفداران ترامپ پرچم آمریکا و بنرهایی با نام ترامپ را در دست داشتند و برخی از آن‌ها از ساعات اولیه صبح در برابر زندان انتظار ورود ترامپ را می‌کشیدند.  

یکی از طرفداران ترامپ در برابر زندان ناحیه فولتون، جورجیا، اوت ۲۰۲۳
یکی از طرفداران ترامپ در برابر زندان ناحیه فولتون، جورجیا، اوت ۲۰۲۳(Photo by Christian Monterrosa / AFP)

نتایج نظرسنجی‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته از محبوبیت ترامپ در میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه حکایت دارد. هفته پیش اعلام نتیجه یک نظر سنجی مشترک میان «سی‌بی‌اس و یو-گاو» نشان می‌داد که دونالد ترامپ با اختلاف قابل توجهی از سایر داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ جلوتر است. بر اساس این نظرسنجی ترامپ حمایت ۶۲ درصد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را خواهد داشت. پس از ترامپ، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا قرار داشت که حمایت ۴۶ درصد جمهوری‌خواهان را دارد و باقی نامزد‌ها امتیازهای تک رقمی داشتند.

دونالد ترامپ در چهار ماه گذشته با چهار کیفرخواست مواجه شده است. علاوه بر این پرونده‌های دیگری علیه ترامپ باز هستند و به صورت بالقوه امکان طرح شکایت‌های بیشتری نیز وجود دارد.

کیفرخواست‌‌های فعلی علیه ترامپ مربوط به وقایع ششم ژانویه، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده، دستکاری در اسناد مربوط به پرونده حق السکوت به هنرپیشه فیلم‌های بزرگسالان و نیز اتهام دخالت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا می‌شود.

ترامپ در کیفرخواست جورجیا نیز به ۱۳ فقره اتهام متهم شده است. این پرونده توسط فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون در ایالت جورجیا گشوده شد و اتهام اصلی «تلاش برای تغییر پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا» است.

منشاء این اتهام مکالمه تلفنی ترامپ با یکی از مقام‌های ایالت جورجیا است که در آن از او خواسته بود تا برایش ۱۱۷۸۰ رأی پیدا کند. (بایدن در ایالت جورجیا با اختلاف ۱۱۷۷۹ رأی ترامپ را شکست داده بود.)

۱۸ تن دیگر از جمله رودی جولیانی، وکیل ترامپ، مارک میدو، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید و جان ایستمن، وکیل سابق کاخ سفید هم به همکاری با ترامپ در این توطئه متهم شده‌اند. به جز ترامپ، ۱۱ نفر از دیگر متهمان تا کنون خود را تسلیم زندان کرده و روند عکس و انگشت‌نگاری را طی کرده‌ و با قرار وثیقه آزاد هستند. 

فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون ابتدا تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۴ را برای برگزاری دادگاه پیشنهاد کرده بود، اما اکنون خواسته تا دادگاه اکتبر امسال برگزار شود. انتظار می‌رود تیم حقوقی و وکلای ترامپ درخواست تعویق تاریخ دادگاه را به زودی ارائه دهند.

اگر ترامپ یک یا همه این دادگاه‌ها را ببازد و محکوم شود بازهم می‌تواند در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند. از نظر قانون اساسی ‌آمریکا تنها شرط‌های لازم برای نامزدی ریاست جمهوری، شهروندی بر اساس تولد در خاک آمریکا، داشتن حداقل ۳۵ سال سن و اقامت در آمریکا دست‌کم برای ۱۴ سال است که ترامپ همه این شرایط را دارد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر۲۰۲۴ ( ۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.