عبدالرحمن تیانی رهبر کودتای نیجر، اولیویه رومبا و عبدالله ایوب، وزیران امور خارجه مالی و  بورکینافاسو پنج‌شنبه شب ۲ شهریور / ۲۴ اوت پس از نشست مشترکی در نیامی پایتخت نیجر اعلام کردند که به یک پیمان نظامی دست یافته‌اند.

بر این اساس، این سه کشور می‌خواهند به‌طور مشترک علیه گروه‌های تروریستی وارد عمل شده و امنیت مرزهای خود را تأمین کنند. با این حال، در صورت مداخله نظامی علیه کودتاگران در نیجر، این توافق به مالی و بورکینافاسو اجازه کمک نظامی به کودتاگران می‌دهد.

در حال حاضر توافق مشابهی بین بورکینافاسو و مالی وجود دارد. این دو کشور همچون نیجر توسط دولت‌های نظامی اداره می‌شوند.

مالی و بورکینافاسو پیش از این در بیانیه‌ مشترکی که ۱۰ مرداد / یکم اوت منتشر شد تأکید کرده بودند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر «اعلام جنگ» علیه این دو کشور خواهد بود و موجب خواهد شد که آن‌ها از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS ـ اکوواس) خارج شوند.

این دو کشور در بیانیه‌ای دیگر در ۱۸ مرداد / ۹ اوت از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر شود.

پس از کودتای ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه در نیجر، اکوواس تهدید کرده بود که در صورت بازنگرداندن محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر به قدرت و احیای نظم قانون اساسی ممکن است در این کشور مداخله نظامی کند. با این حال، از آخر هفته گذشته گفت‌وگوهایی بین اکوواس و حکومت نظامیان در نیجر صورت گرفته است.

اتحادیه آفریقا سه‌شنبه ۳۱ مرداد / ۲۲ اوت با اقدامی فوری عضویت نیجر در این اتحادیه را به دلیل کودتا در این کشور به حالت تعلیق درآورد.

از چند سال پیش به این سو گروه‌های شبه‌نظامی تروریست که برخی از آن‌ها با القاعده یا گروه «دولت اسلامی» (داعش) بیعت کرده‌اند، کشورهای غرب آفریقا را تهدید می‌کنند.

در زمان ریاست جمهوری محمد بازوم، نیجر یکی از آخرین شرکای استراتژیک غرب در مبارزه با تروریست‌های اسلام‌گرا در این منطقه بود.