الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس گفته که به یوگنی پریگوژین و دیمیتری اوتکین، روسای گروه واگنر هشدار داده بود که مراقب تهدیدات جانی احتمالی علیه خود باشند و تاکید کرد که جنگجویان واگنر پس از کشته شدن رهبران‌شان در یک سانحه هوایی، در بلاروس خواهند ماند.

لوکاشنکو به میانجی‌گری معامله‌ای کمک کرد که منجر به عقب‌نشینی مسالمت‌آمیز جنگنده‌های واگنر به بلاروس پس از شورش ناکام آنها در ماه ژوئن شد. او در آن زمان گفت پوتین را متقاعد کرده که به پریگوژین و نیروهای مزدورش امان دهد.

لوکاشنکو روز جمعه در مورد مرگ پریگوژین در یک سانحه هوایی در روسیه گفت که رئیس واگنر دو بار نگرانی‌های مطرح شده در مورد تهدیدهای جانی احتمالی را رد کرده است.

لوکاشنکو گفت در جریان شورش، به پریگوژین هشدار داده بود که اگر به راهپیمایی به سمت مسکو ادامه دهد، «می‌میرد». او گفت که پریگوژین پاسخ داده است: «به جهنم! خواهم مرد.»

لوکاشنکو گفت زمانی که پریگوژین و اوتکین برای دیدن او آمده بودند، به هر دوی آنها هشدار داده بود: «بچه‌ها، مراقب باشید.»

لوکاشنکو که هم از آشنایان قدیمی پریگوژین و هم از متحدان نزدیک روسیه است، گفت که معتقد است پوتین هیچ ارتباطی با سقوط هواپیما ندارد.

لوکاشنکو گفت: «من پوتین را می‌شناسم: او حسابگر است، بسیار آرام، حتی کُند. نمی‌توانم تصور کنم که پوتین این کار را کرده و مقصر است. این کار خیلی خشن است.»

کرملین روز جمعه گفت که گمانه‌زنی غربی‌ها مبنی بر اینکه پریگوژین به دستور پوتین کشته شده، «دروغ مطلق» است. کرملین البته از تایید قطعی مرگ رئیس واگنر نیز خودداری کرد و گفت منتظر پاسخ آزمایش‌های تشخیص هویت خواهد ماند.

لوکاشنکو همچنین گفت که جنگجویان واگنر در بلاروس خواهند ماند.

او گفت: «تا زمانی که ما به گروه واگنر نیاز داشته باشیم، آنها با ما زندگی و کار خواهند کرد.»

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، اندیشکده مستقر در واشنگتن،گفته که اظهارات لوکاشنکو در مورد پریگوژین و معامله‌ای که برای پایان دادن به شورش واگنر در روسیه در ژوئن کرد، و همچنین ابراز بی‌گناهی پوتین برای تقویت وجهه‌اش نزد مخاطبان داخلی بیان شده است.

لوکاشنکو معمولا تلاش کرده است تا خود را به عنوان یک رهبر مستقل نشان دهد و احتمالاً امیدوار است که مخاطبان داخلی خود را درباره ترور تقریباً قطعی پریگوژین به دست پوتین که به معنای لغو یک‌جانبه توافق‌ او با کرملین است قانع کند.

مؤسسه مطالعات جنگ افزوده: «لوکاشنکو احتمالا امیدوار است بر توافق اولیه تاکید کند و ورود واگنر به بلاروس را به عنوان نمونه‌هایی از توانایی خود در اتخاذ تصمیمات امنیتی در سطح بالا خارج از دستورات کرملین نشان دهد.»