حاکمان نظامی نیجر روز جمعه ۲۶ اوت به سفیر فرانسه دستور دادند تا ظرف ۴۸ ساعت آینده کشور را ترک کند، اما گفتند نامه‌ای که خواستار صدور دستور مشابه برای سفیر آمریکا شده بود جعلی است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «هیچ درخواستی به دولت آمریکا ارائه نشده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه نیجر به دولت آمریکا گفته است که نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده و خواستار اخراج سفیر آمریکا شده، توسط این وزارتخانه منتشر نشده است.

پیش‌تر گزارش‌ها حاکی از آن بود که رهبران کودتای نیجر از سفرای آلمان و نیجریه نیز خواسته بودند تا ظرف ۴۸ ساعت آینده کشور را ترک کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این گزارش‌ها از سوی مقامات «غیر معتبر» اعلام شده است.

اتحادیه اروپا پس از کودتایی که رئیس‌جمهوری را برکنار کرد، نیجر را به دقت زیر نظر دارد.

حکومت نظامی مستقر در نیجر گفته که سفیر فرانسه دعوت برای دیدار با وزیر امور خارجه منصوب شده از سوی حکومت نظامی نیجر در روز جمعه را رد کرده است.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که اقدامات دولت فرانسه «در تضاد با منافع نیجر» است.

اما فرانسه گفت که «کودتاچیان» نیجر هیچ اختیاری برای اخراج سفیر این کشور در نیامی ندارند.

پاریس گفت: «کودتاچیان صلاحیت ارائه این درخواست را ندارند، تایید سفیر تنها از سوی مقامات منتخب قانونی نیجریه انجام می‌شود و ما دائما در حال ارزیابی شرایط امنیتی و عملیاتی سفارت خود هستیم.»

نیجر در سال ۱۹۶۰ از فرانسه استقلال یافت و یکی از متحدان کلیدی مبارزات غرب علیه شورشیان مرتبط با القاعده و گروه دولت اسلامی بود.

اکنون این نگرانی وجود دارد که کودتا بتواند در را برای نفوذ بیشتر روسیه در آنجا باز کند.

فرانسه و ایالات متحده حدود ۲۵۰۰ پرسنل نظامی در این کشور دارند که در آموزش و اجرای عملیات مشترک علیه شورشیان اسلام‌گرا شرکت داشته‌اند.

اما این عملیات امنیتی و همچنین کمک‌های مالی کشورها به نیجر به دنبال کودتا به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت خارجه آلمان در اوایل ماه جاری اعلام کرد که از تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران در نیجر حمایت می‌کند و گفت که هدف آن بازگرداندن نظم است.

برلین از اتحادیه اروپا خواسته تا تحریم‌هایی را علیه رهبران کودتا اعمال کند.