افشای دیدار غیررسمی نجلا المنقوش، وزیر امور خارجه لیبی، با الی کوهن، مقام همتای اسرائیلی، المنقوش از کابینه کنار گذاشته شد و پایتخت لیبی صحنه اعتراضات عمومی شد.

لیبی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. طرابلس همچنان از آرمان فلسطین حمایت می‌کند و این دیدار اعتراضاتی را برانگیخته است.

شامگاه یکشنبه،  ۲۷ اوت/ ۵ شهریور شورای ریاست جمهوری لیبی از دولت خواست درباره آنچه رخ داده است، توضیح دهد. شورای ریاست جمهوری وظایف رئیس دولت و مسئولیت نظامی کشور را بر عهده دارد.

در نامه‌ای از این نهاد آمده است که دیدار وزیران خارجه دو کشور منعکس کننده سیاست خارجی دولت لیبی نیست، نشان دهنده ثبات ملی لیبی نیست و نقض قوانین لیبی تلقی می‌شود که عادی‌سازی با «رژیم صهیونیستی» را جرم انگاری می‌کند.

در زمان قذافی، که حامی سرسخت آرمان فلسطین بود، هزاران یهودی از لیبی اخراج شدند و کنیسه‌های زیادی ویران شدند.

با این وجود الی کوهن دیدار با نجلا المنقوش را اولین قدم تاریخی در برقراری روابط میان لیبی و اسرائیل توصیف کرد.

اسرائیل در تلاش است تا با کشورهای عرب و مسلمان بیشتری مانند لیبی که نفت خیز است، روابط نزدیک‌تر ایجاد کند.

با این حال شورای ریاست جمهوری لیبی که تنها بر سه استان آن کشور مسلط است، گفت که عادی سازی روابط با اسرائیل غیرقانونی است.

دفتر رئیس مجلس لیبی، المنقوش را به خیانت بزرگ متهم کرده و عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر، گفت که از این اقدام وزیر خارجه تعلیق‌شده تحقیق به عمل خواهد آمد.

روز یکشنبه ۲۷ اوت/ ۵ شهریور الی کوهن گفت که هفته گذشته به طور اتفاقی با خانم المنقوش در حاشیه نشستی در رم ملاقات کرده است و آنها درباره «پتانسیل بزرگ روابط بین دو کشور» گفتگو کردند.

او گفت که آنها در مورد کمک‌های اسرائیل در مسائل بشردوستانه، کشاورزی، مدیریت آب و اهمیت حفظ میراث یهودی در لیبی از جمله بازسازی کنیسه‌ها و گورستان‌ها صحبت کردند.

وزارت امور خارجه لیبی گفت که نجلا المنقوش ملاقات با نمایندگان اسرائیل را رد کرده و آنچه رخ داده است «یک رویارویی اتفاقی در جریان جلسه‌ای در وزارت امور خارجه ایتالیا» بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه لیبی همچنین آمده است که این برخورد اتفاقی دو وزیر خارجه به یکدیگر شامل «هیچ گونه بحث، توافق یا مشورت» نبود و این وزارتخانه دیدگاهش مبنی بر «نفی کامل و مطلق عادی‌سازی روابط با اسرائیل» تأکید می‌کند.

پس از انتشار خبر این نشست، تظاهراتی در طرابلس و برخی شهرهای دیگر آغاز شد. جاده‌ها مسدود شدند، لاستیک‌ها سوختند و تظاهرکنندگان پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند، اگرچه به نظر می‌رسد اعتراضات نسبتاً کوچک بوده است.

لیبی سال‌ها در آشفتگی بوده و این کشور بین دولت موقت طرابلس و دولت رقیب در شرق تقسیم شده است.

به نظر می‌رسد که اگر هر گونه معامله‌ای بین اسرائیل و لیبی در جریان باشد، شکاف سیاسی که از زمان سرنگونی معمر قذافی در ۱۲ سال پیش وجود داشته است، پیچیده‌تر خواهد شد.

ژنرال خلیفه حفتر از ارتش ملی لیبی (LNA) دولت رقیب را در شهر ساحلی طبرق در شرق این کشور اداره می‌کند.

سیاست عادی‌سازی روابط با اسراییل بر اساس پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. این سیاست به دنبال آن است تا کشورهایی را که با اسرائیل دشمنی دارند دست از خصومت بردارند و آن را به رسمیت بشناسند و روابط دیپلماتیک برقرار کنند.

اسرائیل تاکنون این کار را با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش انجام داده است. با این حال، دولت بنیامین نتانیاهو به دلیل شهرک سازی در کرانه باختری و حملات نظامی به اردوگاه‌های آوارگان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مورد انتقاد قرار گرفته است.