سازمان حقوق بشر مستقر در نروژ، روزهای دوم و سوم سپتامبر میزبان کنفرانسی به نام «عدالت در دوران گذار؛ چالش‌ها و راهکارها» است.

در این کنفرانس دو روزه، ۲۰ سخنران شامل فعالان حقوق بشر، وکلا و فعالان سیاسی و همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و سدان دارمانوویچ، وزیر سابق امور خارجه مونته‌نگرو حضور خواهند داشت.

در این کنفرانس عدالت انتقالی، سازوکار قضایی در دوران گذار، نقش جامعه در عدالت انتقالی، عدالت محیط زیستی، عدالت اقتصادی و مقابله با اطلاعات نادرست در دوران گذار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

زمانه درباره اهمیت عدالت در دوران گذار و عدالت انتقالی با آرش سرکوهی، مشاور حقوق بشر در پارلمان آلمان و یکی از سخنرانان این کنفرانس گفت‌وگو کرده است.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با آرش سرکوهی را بشنوید:

آرش سرکوهی می‌گوید عدالت انتقالی یعنی گذشتن از «انتقام» و رسیدن به «هم‌زیستی»، اجرای دادخواهی و سوق دادن جامعه به سمتی که از جنایات علیه بشریت جلوی شود. سرکوهی تاکید می‌کند یکی از پایه‌های مهم عدالت انتقالی مخالفت با اعدام است.

او همچنین توضیح می‌دهد «گذشتن از انتقام و عدالت انتقالی» یعنی شفافیت درباره جنایات صورت گرفته و محاکمه آمران و عاملان جنایت در دادگاه‌هایی بر پایه موازین حقوق بشری.

به گفته آرش سرکوهی عدول از موازین حقوق بشری حتی در دوران گذار و برای مقطعی کوتاه نباید صورت بگیرند و در همه برهه‌ها رعایت حقوق بشر یک امر الزامی است.